چهرههای موفق سوادآموزی ۹
از کلاسهای سوادآموزی و آموختن سواد تا سرپرستی دانشگاه فرهنگیان... گفتگو با چهره موفق سوادآموزی، خدیجه محمدی سرپرست دانشگاه فرهنگیان بجنورد استان خراسان شمالی
به گزارش روابطعمومی سازمان نهضت سوادآموزی، به مناسبت هفته معلم، در ادامه گفتگو با معلمان و مدیران مدارسی که زمانی خودشان بیسواد بودند و با طی مسیر پر تلاش آموختن توانستهاند به مدارج علمی دست پیدا کنند و تحت عنوان "چهرههای موفق سوادآموزی" شناخته میشوند، گفتگویی با خدیجه محمدی سرپرست دانشگاه فرهنگیان بجنورد، استان خراسان شمالی انجام شده است که تقدیم میگردد؛
خدیجه محمدی متولد بجنورد در سال ۶۵ در کلاسهای نهضت سوادآموزی بجنورد شرکت نموده است و پس از قبولی دوره تکمیلی و طیکردن پنجم ابتدایی در نهضت سوادآموزی، و گذراندن مقطع راهنمایی در مدرسه شبانه، تا دوم دبیرستان در مدارس بجنورد مشغول تحصیل بوده و بعد از آن وارد دانشگاه حضرت زهرا شهر مشهد گردیده است.
دوازده سال به آموزگاری شهر آشخانه پرداخته و بهعنوان معلم نمونه انتخاب گردیده است و در تولید محتوا، رتبه اول شهرستان را دریافت نموده و در درسپژوهی رتبه دوم را کسب نموده است .
هم اکنون سرپرستی دانشگاه فرهنگیان پردیس امام جعفر صادق را به عهده دارند.
*دلیل اصلی بیسوادی شما درگذشته چه بوده؟ و مشوقتان برای آمدن به کلاسهای سوادآموزی که بود؟ و نقطه شروع، انگیزه و علاقهمندی به سوادآموزی در شما چگونه، چه سالی و در چند سالگی ایجاد شد؟
به دلیل حجم زیاد کار باغداری و کشاورزی زمانی نبود که به مدرسه بروم و از سن ۱۲ سالگی شروع به درسخواندن کردم متأسفانه مشوقی نداشتم فقط علاقه و ذوق خودم بود؛ چون بچهها و دانشآموزانی که به مدرسه میرفتند را میدیدم برایم ایجاد انگیزه شد که با والدینم صحبت کنم و رضایت آنها را بگیرم
*نحوهٔ برخورد نزدیکان و خانواده و دوستانتان نسبت به باسواد شدن شما چگونه بود؟ و آیا بعد از باسواد شدن تغییر رفتاری خاصی را نسبت به خودتان احساس نمودید؟
اوایل درسخواندن همه مخالفت میکردند؛ ولی بعد از مدتی که علاقه و پشتکارم را دیدند مرا تشویق میکردند؛ علاوه بر درس در جاهای دیگر نیز فعال بودم مخصوصاً در برنامههای بسیج معمولاً در صف اول قرار داشتم.
*رضایتمندی خودتان از یادگیری سواد و تأثیر آن در زندگیتان چگونه است؟
سوادآموزی در زندگی من گرهگشا بود و خیلی به من کمک کرد
*میزان کارایی سواد در زندگی شخصی و اجتماعیتان را چگونه میبینید؟ (فرزند داری، همسرداری، روابط اجتماعی و....)؟
سوادآموزی باعث شد من تحصیل کنم و از همان طریق استخدام شوم و این در روابط اجتماعی، انتخاب دوستانم تأثیر مثبتی داشت و کمک کرد تا مادر آگاهتری برای فرزندانم باشم
*آیا مشوق کسی برای حضور در کلاسهای سوادآموزی بودهاید و خودتان فرد بیسوادی را آموزش دادهاید؟
بله حتی مدتی در شورای حل اختلاف کار میکردم و بهکرات میدیدم که بعضیها به علت بیسوادی مدارکی را امضا میکردند که به ضررشان بود به همین علت آنان را تشویق به شرکت در کلاسهای سوادآموزی میکردم.
*آموزشیاری که شما از او سواد یاد گرفتید که بود؟ آیا هنوز هم با او ارتباط دارید؟
بله، سرکار خانم مقدادی و گاهی در مسجد با ایشان ارتباط دارم
*خاطرهای از روند یادگیری و سوادآموزی خودتان بفرمائید؟
روز آخرین امتحان دورههای سوادآموزی بود و من ساعت ۱۲ امتحان داشتم همان روز برادرم یک ساعت بعد از من عازم به جبهه بود و من با اشک خانه را ترک کردم چون نمیتوانستم برادرم را بدرقه کنم.
- زمانی که وارد کلاسهای نهضت سوادآموزی شدید فکر میکردید که خودتان یک روز معلم شوید؟
خیر. اصلاً فکر نمیکردم
*بهعنوان یک چهره موفق در عرصه سوادآموزی و کسی که توانسته است پس از آموختن سواد ادامه تحصیل دهد و برای خود و جامعه فرد مفید و تأثیرگذاری باشد الان برای جذب بیسوادان و ادامه کار نهضت سوادآموزی چه راهکارها و پیشنهاداتی را دارید؟
از پتانسیل معلم در روستا استفاده کنیم من خودم زمانی که معلم روستا بودم به خانوادههای بیسواد میگفتم به مدرسه مراجعه کنند و برای ایشان توضیح میدادم که نمرههای خوب فرزندانشان در گرو کارکردن و همراهی والدین با دانشآموز است.
*بهعنوان کلام و سخن پایانی با بیسوادان آموزشدهندگان با مسئولین چه حرفی دارید؟
امیدوار هستیم باتوجهبه پیگیریها و تلاشهای دستاندرکاران عرصه سوادآموزی و با بهوجودآوردن رغبت به باسواد شدن از سوی سوادآموزان هرچه سریعتر به جامعه هدف نزدیکتر شده و پیشرفت و بالندگی در تمامی عرصههای فرهنگی اجتماعی اقتصادی در کشورمان محقق گردد.