ياداشت معاون امور آموزشی سازمان نهضت سواد آموزی به مناسبت روز جهانی سواد آموزی
ياداشت معاون امور آموزشی سازمان نهضت سواد آموزی به مناسبت روز جهانی سواد آموزی
به گزارش روابط عمومی سازمان نهضت سواد آموزی خاک زاد معاون امور آموزشی سازمان نهضت سواد آموزی ياداشتي را به مناسبت روز جهانی سواد آموزی صادر کرد :
به نام خدا
روزی نمادین برای جلب توجه و همسوسازی ظرفیت های جامعه بین المللی برای سوادآموزی است. این روز را گرامی می دارم و چون مصادف با یوم الله 17 شهریور است به روح بلند شهدای این روز این طلایه داران انقلاب اسلامی سلام و درود می فرستم.
این روز بهانه ی مناسبی است تا عرض خدا قوتی تقدیم به همکارانم در سراسر کشور داشته باشم و از حمایت ها و راهبری مدیران محترم کل آموزش و پرورش ، جدیت و تلاش معاونین محترم سوادآموزی ،همراهی روسای محترم سوادآموزی شهرستان ها و موسسات وآموزش دهنده هایی که خدمات آموزشی ارائه می کنند تشکر و قدردانی کنم.
بنظرم هر روز خداوند می تواند نقطه عطفی برای ما باشد و اگر نباشد آن روز ارزش افزوده ندارد و باید در آن تجدید نظر کنیم. بیایید روز جهانی سوادآموزی را به عنوان یکی دیگر از نقطه های عطف زندگی تلقی کنیم. در این روز باید تلاشی مضاعف برای ارائه خدمات سواد آموزی در بین مخاطبان و توانمند سازی آنان به این مهارت داشته باشیم.
در دهه چهارم انقلاب اسلامی و در تراز گام دوم انقلاب طراحی و برنامه ریزی و پیگیری اجرای سوادآموزی جامعه محور را در دستور کار قرار داریم. سوادآموزی جامعه محور نسخه تکامل یافته سوادآموزی تابعی و سوادآموزی کارکردی و بومی شده تئوری آگاه سازی است. در این شکل از سوادآموزی، رویکرد اصلی این است که سواد را بیشتر از آنکه یک مهارت آموزشی بدانیم به آن به عنوان یک مهارت اجتماعی نگاه کنیم. در این نگاه است که یاد گرفتن برای زندگی بهتر مصداق پیدا می کند. در این نگاه است که مهارت سواد می بایست سطحی از تغییر ، توانایی ، صلاحیت و شایستگی را در سوادآموز برای بهبود شرایط زندگی و ایفای بهتر نقش ها و مسئولیت های اجتماعی ایجاد کند.
سوادآموزی در تراز سوادآموزی جامعه محور لازم است مفاهیم، موضوعات و گستره ی اجرا و کارکردهای آن به پویایی سواد ، پایداری سواد، همه جانبه گی سواد و توازن این مهارت در زندگی و جنبه های مختلف اجتماعی منجر شود.
در نیمه اول امسال شاهد مصداق بسیار مهمی از سوادآموزی جامعه محور در سطح کشوربودیم. راه اندازی پویش های سوادآموزی، آموزش های غیر حضوری، مراکز یادگیری محلی،تهیه و تولید محتوای آموزش خاص،تهیه و تولید ماسک و اقلام آموزشی .....از مصادیق آن بوده است. وقتی که آموزش دهنده فرای مسئولیت آموزشی خود ضمن پیگیری مسائل آموزشی به مسائل بهداشتی وسلامتی سوادآموز خود نیز توجه دارند؛ نشان زنده بودن سوادآموزی متناسب با اقتضائات روز جامعه است.
احمد خاک زاد
معاون امور آموزشی
نظر دهید