معاون سواد آموزی استان قم به مناسبت روز جهانی سواد آموزی : کسب مهارت های فرهنگی ،آموزشی ، اقتصادی ، سیاسی ، اجتماعی با محوریت فضایل اخلاقی و مسئولیت پذیری ؛ همراه با سوادآموزی حاصل می شود.
کسب مهارت های فرهنگی،آموزشی، اقتصادی، سیاسی ،اجتماعی با محوریت فضایل اخلاقی و مسئولیت پذیری ؛ همراه با سوادآموزی حاصل می شود.
به گزارش روابط عمومی سازمان نهضت سوادآموزی به نقل از معاونت سوادآموزی استان قم ، پیام به شرح ذیل است .
بسم الله الرحمن الرحیم
طبق آمارهای جهانی، بی سوادی یکی از عوامل مهم خسارت برکشورها و ملت ها شناخته شده است.ودستیابی به آموزش ابتدایی همگانی یکی ازهشت هدف توسعه درآغازهزاره سوم تعیین شده است.
در جهان طبق آمارسازمان یونسکو حدود بیش از ۷۰۰ میلیون نفر بزرگسال فاقد مهارت های اولیه خواندن و نوشتن هستند و حدود 67 میلیون نفر کودک وارد مدرسه نشده اند و حدود 72میلیون نوجوان در سنین پایین تراز مدارس متوسطه؛ از آموزش محروم هستند! و درجهان از هر3 نفر بی سواد 2نفر را زنان تشکیل می دهند.
آموزش بسترساز شکوفایی اقتصاد ،فرهنگ ،سیاست، تغییر نگرش و رفتار انسان ها با محیط زندگی و پیرامونی خود می باشد. فرصت بهره مندی از زندگی سالم و کسب راه چگونه زیستن و چگونه بهتر زیستن و شناخت وادای حقوق انسان هابا آموزش هاست. آموزش دانش و مهارت های لازم را دراختیار افراد می گذارد و در استقلال ،پویایی وخود اتکایی وقوی شدن به آنان کمک می کند. البته آموزش سالمی که در دایره ای به وسعت انسانیت واخلاق وسعادت بشر رقم خورد.
خداوند متعال در قرآن کریم ، انسان های عالم و غیرعالم را مساوی نمی داند و تعلیم و تزکیه را از رسالت ها و ماموریت های پیامبران می داند.
پیامبر اعظم حضرت محمد صلی الله علیه وآله می فرمایند: جوینده علم باشید حتی اگر در چین باشد و شرط آزادی اسیران را آموزش مهارت خواندن و نوشتن به افراد محروم از سواد تعیین می کنند. امیرمومنان حضرت علی علیه السلام، دارایی عاقل را در علم و عمل او می شمرد. امام صادق علیه السلام خطاب به مردم می فرماید: اگرمی دانستند در یادگیری علم چه ثمراتی است به آموختن و یادگیری آن می شتافتند حتی اگر باید خونشان ریخته شود و به دریاها وارد شوند و در گرداب ها فرو روند. درآموزه های دینی و اسلامی به یادگیری و یاددهی تاکید شده است. از منظر قرآن کریم اولوالباب که دارای عقل و خرد سالم و در صراط مستقیم قرار دارندکسانی هستند که مهارت های اساسی زندگی سعادت آفرین دنیا و آخرت را کسب نموده و از تسنیم وحی وچشمه جوشان لایزال الهی بهره مند می شوند.
حضرت امام خمینی ره آموزش برای همگان راازمقوله بهداشت ومسکن مهم ترمی دانندویادگیری علم جهت دارکه به معنای تربیت ومعنویت واخلاق وانسانیت وآدم شدن و کسب سعادت دنیاوآخرت هست به مردم ومسئولان تذکروبشارت می دهند.وباسوادان رابه یاددادن وبی سوادان رابه یادگیری امربه قیام نموده اند.
رهبرحکیم وفرزانه انقلاب اسلامی حضرت امام خامنه ای نیزسوادآموزی راجهادی بلندمدت وآینده سازمی شمارندواین حرکت راجریان مهم فرهنگی می دانندوکارفعالین این میدان راجهادمی خوانند.وازدل سردی وتوقف برحذر داشته اندومسئولین ودولتی ها رابه پشتیبانی وحمایت مجدانه تاکیدودستورمی فرمایند.
مهمترین وظیفه ای که بر عهده دولت ها می باشد فراهم کردن امکانات لازم برای برخورداری آحاد مردم عدالت آموزشی وتربیتی وازفرصت های برابر آموزشی و مهارتی و تجهیز افراد جامعه به ابزار و مهارت خواندن و نوشتن می باشد. با این نگاه که آنان را به عنوان بخش موثری از سرمایه های اجتماعی باور داشته باشند. و زمینه شناخت و دست یابی به حقوقشان را ممکن سازند.
کسب مهارت های فرهنگی،آموزشی، اقتصادی، سیاسی ،اجتماعی با محوریت فضایل اخلاقی و مسئولیت پذیری ؛ همراه با سوادآموزی حاصل می شود.
سواد و صلح، سواد برای قرن 21 ، سواد و توسعه پایدار، سواد و جوامع پایدار، خواندن گذشته نوشتن آینده و سوادآموزی در دنیای دیجیتال ،سواد آموزی و توسعه مهارت ها وآموزش ویادگیری سوادآموزی دربحران کووید۱۹،از جمله شعارهای سازمان ها و موسسات و جامعه بین الملل است که در سال های اخیر نام گذاری شده ودرسال جاری باعنوان جابجایی فضاهای آموزشی سوادآموزی نام گذاری کرده اند و علت این نام گذاری ها به دلیل توجه جامعه جهانی بر اهمیت و نقش سواد در جامعه می باشد که ضرورت دارد در پنجاه و هفتمین سال روز جهانی سوادآموزی بررسی و قضاوت کنیم که آیا سازمان های بین المللی به چه میزان توجه به پیشرفت سوادآموزی بزرگسالان، نوجوانان، جوانان ، کودکان به ویژه کودکان کار، کودکان خیابانی، کودکان بدسرپرست و بی سرپرست و اقشار آسیب پذیر داشته اند؟ چه میزان به برنامه های پیش بینی شده دست پیدا کرده اند؟و آیا این عملکردها مطلوب بوده است؟ وجود حدود نزدیک به یک میلیارد نفر بی سواد و بازمانده از تحصیل در دنیا آیا عدد ناچیزی است؟!
عملیات سنگین سوادآموزی همیشه باسختی ها ،پیچیدگی ها،ناملایمات،فرازوفرودها ،بی مهری ها ، زحمات نفس گیر وزمان بر مواجه بوده ولی هرچه مجاهدان وفعالین این عرصه بادلسوزی،کاردلی،بدون چشمداشت ودرخواست پاداش مادی ، باورواراده وامید،همت،پشتکار،پیگیری،هماهنگی ،اقدام به موقع ،شناخت موانع وعبورازآن هاوراه های برون رفت ،اشراف وتسلط بر موقعیت های آماری ومکانی ووضعیت ها ، استفاده ازفرصت ها ، نگاه نکردن به مرزها ورنگ ها و حس نوع دوستی درمیدان ورودوحضورمستحکم داشته اندبرعفریت شوم بی سوادی پیروزوغالب هستند.ودرتشویق وتحریص وشناسایی وجذب وثبت نام ازبی سوادان وکم سوادان وآموزش ونگهداشت آنان درکلاس های سوادآموزی توفیق حاصل گردیده است.و میوه ومحصول طعم شیرین وسعادت بخش باسوادی برداشت شده است.
و از این تعداد حدود 263 میلیون نفر کودک 6 تا 17 سال از تحصیل بازمانده اند!
و حدود 61 میلیون نفر کودک 6 تا 11 سال از تحصیل محروم شده اند!
زنان در پازل جمعیت و تنوع جنسیتی مهم ترین رکن و نقش را در ساختن جوامع و پایداری آنها دارند.
حال باید در سال روز جهانی سوادآموزی سوال کنیم در پایان هر سال، به این جامعه گسترده و اثرگذار چه توجه عملی و کاربردی شده است؟ آیا ازحقوق اولیه خود مانندآموزش و امنیت وسلامت وبهداشت برخوردار هستند؟
محمدرضاقاسمی نیا
معاون سواد آموزی اداره کل آموزش و پرورش قم
نظر دهید