معاون سواد آموزی آموزش و پرورش استان خراسان رضوی: سی و پنج درصد افراد بی سواد استان اشخاص شناسایی نشده هستند که برای شناسایی و جذب آنان نیاز به همکاری دستگاه های اجرایی داریم
سید جمال وزیری معاون سواد آموزی در این جلسه گفت: بی سوادان شامل سه گروه هستند: گروه اول بازماندگان از تحصیل که سن زیر ۱۸ سال دارند و درچرخه رسمی آموزش قرار نگرفتند . دومین گروه افراد تارک تحصیلند که این موضوع می تواند اجباری یا اختیاری باشد و بیشتر شامل دوره متوسطه هستند و گروه سوم فرد بی سواد بالاتر از ده سال سن دارد و حداقل سواد را ندارد .
به گزارش روابط عمومی سازمان نهضت سوادآموزی به نقل از اداره آموزش و پرورش استان خراسان رضوی، سید جمال وزیری معاون سواد آموزی در این جلسه گفت: بی سوادان شامل سه گروه هستند: گروه اول بازماندگان از تحصیل که سن زیر ۱۸ سال دارند و درچرخه رسمی آموزش قرار نگرفتند و طرح شهید محمودوند در دو دوره ابتدایی و متوسطه شامل آنان می شود دومین گروه افراد تارک تحصیلند که این موضوع می تواند اجباری یا اختیاری باشد و بیشتر شامل دوره متوسطه هستند و گروه سوم فرد بی سواد بالاتر از ده سال سن دارد و حداقل سواد را ندارد .
وی ادامه داد: عدم فرصت های برابر آموزشی، ناآگاهی، محرومیت از امکانات و فقر اقتصادی و فرهنگی می تواند از علل بازماندگی از تحصیل و بی سوادی باشد.
معاون سواد آموزی استان تصریح کرد: برای اولین بار توانستیم اطلس سواد آموزی استان به دو صورت فیزیکی و سامانه ای را تدوین کنیم که در آن وضعیت سواد همه شهرستان های استان به صورت منطقه به منطقه رنگ بندی شده است و شهرستان هایی که وضعیت قرمز دارند میانگین سواد زیر ۹۳ درصد است.
این مقام مسئول ماموریت نهضت را باسواد کردن افراد بی سواد ۴۹-۱۰ سال خواند و گفت: طبق سرشماری سال ۹۵، در استان خراسان رضوی ۱۵۹ هزار بی سواد داشتیم که در سال ۱۴۰۱ ، این آمار به ۶۹ هزار بی سواد رسیده است و با رشد ۲.۳ درصدی آمار باسواد استان در سال ۱۴۰۱، ۹۸.۴ می باشد.
وی حجم ابلاغی استان را ۲۶۸۶۷ نفر در سال ۱۴۰۱ عنوان کرد که تا دهم فروردین ۲۶۰۰۰ را تحت پوشش خود قرار داده است.
وزیری بیان کرد: در سال ۱۴۰۰، استان خراسان رضوی بر اساس تعداد جذب سواد آموزان رتبه دوم کشوری را به دست آورد و به نمودار مقایسه ای افزایش نرخ باسوادی گروه های سنی مختلف در دولت سیزدهم اشاره کرد.
معاون سواد آموزی خراسان رضوی در تحلیل آمار بی سوادان استان گفت: یازده درصد از بی سوادان استان مربوط به بازماندگان از تحصیل،چهارده درصد متعلق به بی سوادان ۴۹-۱۰ سال ، چهل درصد افراد ۶۵ سال به بالا و سی و پنج درصد باقیمانده مربوط به افراد شناسایی نشده ای که نیاز است با کمک دستگاه های اجرایی این افراد بی سواد شناسایی و جذب شوند. وی تعداد بازماندگان از تحصیل را در دوره متوسطه بیشتر دانست و ادامه داد: مناطق شهری و پسران بیشتر در این آمار قرار دارند.
وزیری سه دوره سواد، انتقال و تحکیم را از دوره های سوادآموزی عنوان کرد و با اشاره به ساعات هر دوره گفت: فرد باید دوره های آموزشی را بگذراند و بعد از قبولی در امتحانات پایانی، مدرک تحصیلی برای او صادر می شود و در سامانه ثبت احوال به عنوان باسواد استعلام گرفته می شود.
وی ادامه داد: فرآیند قبولی در سواد آموزی سخت تراز آموزش رسمی است و در سال گذشته تنها ۶۳ درصد قبولی داشتیم.
معاون سواد آموزی استان اظهار داشت: اگر برای شناسایی و جذب افراد حداقل ۵۰۰ هزار تومان دستمزد در نظر بگیریم درگروه بازماندگان از تحصیل به ۲۷ میلیارد تومان و درگروه افراد شناسایی نشده و افراد بی سواد ۴۹-۱۰ سال که جمعیت آن به ۲۴۲ هزار نفر می رسد به ۵۸۹ میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم.
وزیری شناخت درست وضع موجود،آگاهی از سهم عوامل مختلف،بررسی قوانین پیشین،پرهیزازآرمان گرایی را از الزامات سیاستگذاری درباره بی سوادان و کودکان بازمانده از تحصیل دانست.
این مقام مسئول کمیته امداد، بهزیستی، عشایر، اتباع، تعاون و رفاه اجتماعی را با توجه به جامعه تحت پوشش خود از موثرترین دستگاه های اجرایی در شناسایی و جذب افراد شناسایی نشده بی سواد خواند.
وزیری ادامه داد: ابلاغ وظایف دستگاه های اجرایی در جذب و شناسایی افراد بی سواد و بازماندگان از تحصیل توسط استانداری، ارائه گزارش عملکرد کلیه دستگاه های دارای پایگاه های آماری در شناسایی و احصاء آمار بازماندگان از تحصیل و بی سوادان در شورای پشتیبانی، تامین اعتبار لازم، اختصاص ساعات آموزشی ویژه بازماندگان از تحصیل در صدا و سیما، نظارت فرمانداران بر تکالیف ابلاغی دستگاه های اجرایی در خصوص باسوادی جامعه تحت پوشش، تشکیل قرارگاه های سوادآموزی با استفاده از گروه های جهادی و خیرین آموزشی و ارائه گزارش عملکرد، اصلاح ساختار تشکیلاتی شورای پشتیبانی از مصوبات مورد انتظارمعاونت سواد آموزی استان است.
گفتنی است در پایان اعضاء شورای پشتیبانی استان به بیان نظرات و دیدگاه های خود پرداختند.
نظر دهید