معاون سوادآموزی آموزش و پرورش فارس تاکید کرد: لزوم مهارت آموزی به سواد آموزان فارسی از طریق مراکز یادگیری محلی و اجرای طرح پیوند سواد و زندگی
معاون سوادآموزی آموزش و پرورش فارس گفت: باید مهارت آموزی به سواد آموزان فارسی در بستر مراکز یادگیری محلی و همگام با اجرای طرح تحولی پیوند سواد و زندگی صورت پذیرد.
یه گزارش روابط عمومی سازمان نهضت سواد آموزی به نقل از اداره اطلاع رسانی و روابط عمومی آموزش و پرورش فارس، دکتر بهزاد نوروزی چگینی در جلسه هم اندیشی با معاون آموزشی اداره کل فنی و حرفه ای فارس ضمن برشمردن فعالیت های مراکز یادگیری محلی گفت :از جمله طرحهای بسیار مهم و عملیاتی که در راستای سواد آموزی در حال انجام است طرح تحولی پیوند سواد و زندگی است که در این طرح مهارت ها و حرفه های مختلف به سواد آموزان آموزش داده میشود به گونهای که مخاطبان ما بتوانند اشتغال پایداری را برای خود ایجاد نمایند.
معاون سوادآموزی آموزش و پرورش فارس گفت: یکی از عمده ترین مشکلات آموزش و پرورش در صد سال اخیر این بوده که در این سیستم بیشتر به مسائل نظری و تئوریک توجه شده و مهارت آموزی و آموزش حرفه و فعالیت های عملی تقریباً نادیده گرفته شده البته امروزه همه نهادهای مرتبط با امر تعلیم و آموزش در تلاش هستند تا بتوانند فرهنگ مهارت آموزی را در جامعه نهادینه کنند. .
نوروزی چگینی با بیان اینکه هم اکنون مهارت آموزی به سواد آموزان فارس در بستر مراکز یادگیری محلی در سطح استان و همگام با اجرای طرح تحولی پیوند سواد و زندگی در شهرستانهای داراب، استهبان ،بختگان، نی ریز، سروستان و مناطق فورگ و سده صورت می پذیرد گفت: تافلر آینده پژوه مطرح و شهیر معاصر بر این باور است که قرن آینده متعلق به کشور و یا ملتی است که مهارت آموزی را چه در سطح سواد آموزی و چه در سطوح دیگر جدی بگیرند.
وی افزود: شعار سال توسط مقام معظم رهبری «تولید، پشتیبانی ها و مانع زدایی ها »نامیده شده است و این مساله دال بر توجه معظم له به امر مهارت و فراگیری حرفه دارد زیرا در سایه فراگیری مهارت است که می توان به تولید و اشتغال دست یافت..
معاون سوادآموزی آموزش و پرورش فارس بیان کرد: یکی از ابعاد مانع زدایی از راه تولید و اشتغال توجه ویژه به همین مهارت آموزی در آموزش و پرورش و فنی و حرفه ای می باشد..
دکتر نوروزی چگینی گفت: در دنیای امروز یادگیری اهمیت آن چنان ندارد بلکه امروزه هدف فراگیری مهارت ها و توجه به فعالیت های عملی و حرفه ای است.
وی فعالیت ها و شرح وظایف مراکز یادگیری محلی را هم راستا با اداره فنی و حرفهای دانست و گفت: این مراکز از نظر کار و شرح وظایف با اداره فنی و حرفه ای همپوشانی دارد.
معاون آموزشی اداره کل فنی و حرفه ای فارس نیز توجه به تغییر و تحولات در دنیای امروز را بسیار مهم دانست و گفت: امروزه تغییر و تحولات در دنیا با سرعت بسیار زیاد در حال انجام است به گونهای که با هر فناوری و با هر تکنولوژی مشاغل جدید و مخصوص آن تکنولوژی نیز به وجود میآید که اگر میخواهیم از تکنولوژی و پیشرفت عقب نمانیم باید به سرعت خودمان را با تغییرات و شرایط سازگار کنیم.
شریف رنجبر گفت: آموزش در هر مرحله دارای دو بعد کمی و کیفی است که اگر هر دو بعد به صورت متوازن و همسان رشد کند میتواند باعث پرواز انسان گردد اما اگر تک بعدی پیش رود نه تنها منجر به پیشرفت نمی شود که باعث ایجاد مشکل نیز می گردد.
رنجبر افزود: متاسفانه در کشور ما به بعد کمی توجه شایانی شده است اما بعد کیفی مغفول مانده و به خاطر همین مساله است که دانشجویان دوره دکتری پس از اخذ مدرک خود مجبور به گذراندن دوره مهارت آموزی در ادارات فنی و حرفه ای می شوند.
وی در پایان گفت:در حال حاضر در سطح استان ۴۶ مرکز فنی حرفه ای ۲۶۰ کارگاه آموزشی و بالغ بر ۴۰۰ حرفه آموزش داده می شود که پس از اتمام دوره برای فراگیران گواهی معتبر بین المللی قابل ترجمه صادر می گردد.
نظر دهید