محمدی، مدیرکل آموزش و پرورش استان آذربایجانغربی: اولین هدف آموزش و پرورش انسداد مبادی بیسوادی است.
به گزارش روابط عمومی سازمان نهضت سوادآموزی به نقل از پایگاه اطلاع رسانی آموزش و پرورش استان، مدیر کل آموزش و پرورش آذربایجانغربی در گفت و گو با سرویس فرهنگی باریشنیوز گفت: درارگان آموزشی سازمان بیش از 100 نوع شاخص موجود است و هر شاخص برای خود تعریف، مجزا و کامل همچون سواد، شاخص معلم به دانش آموز، معلم به کارکنان ،ضریب نفوذ شبکه، درصد قبولی، نرخ ارتقا، نرخ گذر موجود است که هرکدام از موارد ذکر شده تعریف مختص به خود را دارند.
ابراهیم محمدی، در خصوص مختص نبودن شاخص سواد به آموزش و پرورش تصریح کرد: بحث سواد را میتوان شاخصه ای نام برد که فقط مختص آموزش و پرورش نیست. زمانی که سخن از سواد یک جامعه به میان میآید باید گفت که این شاخص یک امر عمومی و گسترده به معنی یک جامعه ی ایرانی، استانی و شهرستانی را در برمیگیرد.
وی اظهار کرد: عوامل تاثیر گذار در شاخص سواد تنها آموزش و پرورش نیست و نهادهای دیگر نیز در این شاخص تاثیرگذار میباشند، اما یکی از نهادها و اداراتی که در بالا بردن شاخص سواد بیشترین تلاش و رسالت را عهده دار است، آموزش و پرورش است چراکه با توجه به سند تحول بنیادین وظیفه و رسالت این سازمان است که از یک پایه اجباری و اختیاری به نام پیش دبستانی تا پایه 12 فرزندان را در آموزش عمومی و یا به اصطلاح تربیت رسمی عمومی بر پایهی آموزش بر مبنای ارکان، اهداف، زیر نظامها و زیر ساخت هایی که در سند تحول گفته شده بارور کنیم.
مدیرکل آموزش و پرورش آذربایجانغربی در ادامه سخنان خود کسانی که به چرخه آموزش ورود نکرده اند را بی سواد خوانده و ابراز کرد: کسانی که به امر یادگیری سواد نپرداختهاند یا از آن جا مانده اند به اصطلاح به این افراد بی سواد گفته میشود، سواد در جامعه ما به دو بخش تقسیم میشوند، بخش اول 6 سال به بالا و بخش دوم بین 10 تا 49 سال است.
محمدی در خصوص میزان سواد در دو بخش ذکر شده عنوان کرد: شاخص سواد درافراد 6 سال در کل کشور حدود 88 درصد میباشد ولی در استان ما این شاخص حدود 82.3 درصد است که در مقایسه با شاخص کشوری تقریبا 5.7 درصد شاهد اختلاف هستیم تا بتوانیم به میانگین کشوری برسیم.
وی خاطر نشان کرد: پوشش و حمایت در حوزهی ابتدایی آموزش و پرورش بالغ بر 98 درصد خواهد بود بدین شرح که تمام روستاهای استان دارای مدرسه ابتدایی یا حداقل دسترسی آسان هستند و باتوجه به حمایت های انجام شده میتوان به مدارسی اشاره کرد که تنها یک دانش آموز را در حمایت آموزشی قرار داده است.
وی هدف آموزش و پرورش را به دو بخش اساسی تقسیم کرد و گفت: اولین هدف گذاری ما برای چند ساله آینده، انسداد مبادی بی سوادی و دومین هدف مهم شتاب بخشی به سواد آموزی است، که درهدف گذاری ثانویه نیازمند مشارکت تمام دستگاهای متولی مانند جهاد کشاورزی، اداره کار، ارشاد، بهزیستی،عشایر و ... هستیم تا بتوانیم تمام افراد شاغل و درگیر جا مانده از تحصیل را به کمک ارگان های ذکر شده با ثبت تفاهم نامه به طرح 5 سالهی سواد ترفیع دهیم.
نظر دهید