سرپرست معاونت سوادآموزی آموزش و پرورش استان کردستان: برنامه های سواد آموزی در 18 شاخص عملکردی به شهرستانها و مناطق تابعه استان ابلاغ شده است.
به گزارش روابط عمومی سازمان نهضت سواد آموزی به نقل از اداره اطلاع رسانی و روابط عمومی آموزش و پرورش کردستان صدیقه عبدالهی معاون آموزش ابتدایی و سرپرست معاونت سوادآموزی استان در سومین نشست کارگروه بهبود کیفیت سوادآموزی که با حضور معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی سازمان نهضت سوادآموزی کشور در سنندج برگزار شد با بیان این مطلب ، گزارشی از اقدامات کارگروه بهبود کیفیت سواد آموزی استان ارائه کرد و گفت : لازمه رسیدن به اهداف ، برنامه ریزی ، تلاش و استفاده از روش های جدید است و کار تیمی باعث موفقیت و پیشبرد امور خواهد شد .
وی با بیان اینکه در نظام آموزشی به منظور حذف خطاها و بهبود جریان یادگیری و رسیدن به استانداردها از روش های کیفیت بخشی استفاده می شود، رسالت اصلی گروه بهبود کیفیت سواد آموزی را آسیب شناسی فعالیت ها و ارائه راه کار ها به منظور تحقق اهداف عنوان کرد.
عبدالهی با اشاره به جلسات و مصوبات کارگروه بهبود کیفیت در سال گذشته گفت : برگزاری 6 جلسه کارگروه بهبود کیفیت استان با 23 مصوبه اجرایی شده و 91 مورد بازدید از فعالیت های سواد آموزی حاصل فعالیت سال 96 کارگروه استان بوده است.
وی افزرود : از ابتدای سال 97 تاکنون سه جلسه کارگروه بهبود کیفیت سواد آموزی برگزار شده که حاصل این جلسات 16 مصوبه و 17 مورد بازدید استانی بوده است.
سرپرست معاونت سوادآموزی استان در ادامه گزارشی از انعقاد تفاهم نامه با شهرستانها و مناطق تابعه در راستای پیگیری برنامه های سواد آموزی ارائه کرد و گفت : به تفکیک شهرستان و منطقه تفاهم نامه منعقد و در 18 شاخص فعالیت های سواد آموزی ، متناسب با اقتضائات مناطق هدف گذاری شده است .
وی تدوین برنامه عمل بر اساس سیاست ها و اولویت های سازمان نهضت سواد آموزی را از دیگر اقدامات استان بر شمرد و گفت : در کارگروه بهبود کیفیت سواد آموزی مسائل و مشکلات پیش روی سواد آموزی شناسایی و پیرامون آنها بحث و تبادل نظر و راه کار اتخاذ شده است .
وی ارتقاء پوشش تحصیلی ، انسداد مبادی ورودی بی سوادی و پیگیری برنامه های سواد آموزی را از برنامه های اولویت دار آموزش و پرورش استان عنوان کرد و با اشاره به مسائل و مشکلات پیش روی ، به تشریح اقدامات استان در راستای رفع موانع و چالش ها پرداخت.
عبدالهی اعلام حجم ابلاغی و سهم شهرستانها و مناطق در حوزه سواد آموزی توسط استاندار محترم به فرمانداران و بخشداران به عنوان اولویت کاری شهرستان ، همراهی شهرداری و شورای شهر در تقسیط و تخفیف عوارض شهرداری برای شرکت کنندگان در کلاس های سواد آموزی ، ارائه خدمات حمایتی توسط دستگاه ها متولی به افراد دارای مدرک سواد آموزی و شرکت کننده در کلاس را از جمله این اقدامات برشمرد .
وی توجیه مدیران مدارس در خصوص برنامه های سواد آموزی، اختصاص 5 نمره فرم پروژه مهر به فعالیت های سواد آموزی به ویژه بخش جذب و آموزش اولیای بی سواد، برگزاری کارگاه های آموزشی برای آموزش دهندگان، اجرای طرح برای ایجاد انگیزه در مدیران مدارس برای آموزش بی سوادان را از دیگر اقدامات انجام شده عنوان کرد.
معاون آموزش ابتدایی استان هم چنین به فعالیت های پژوهشی انجام شده در حوزه سوادآموزی و اعلام فراخوان در این خصوص پرداخت و گفت : پنج اولویت پژوهشی استان متناسب با برنامه های سواد آموزی به این حوزه اختصاص یافته است .
عبدالهی در ادامه به تشریح اقدامات انجام شده در راستای بخشنامه ابلاغی وزیر محترم آموزش و پرورش در خصوص برنامه های سواد آموزی پرداخت و با بیان اینکه این بخشنامه به واحد های اداری و آموزشی استان جهت اجرا ارسال شده است ، تبیین و توجیه برنامه های ابلاغی در نشست های مدیران و روسای آموزش و پرورش و شورای پشتیبانی استان را از اقدامات انجام شده اعلام کرد .
وی لحاظ مفاد دستورالعمل ابلاغی در تفاهم نامه شهرستانها و مناطق را دیگر اقدام استان عنوان کرد و با بیان اینکه این بخشنامه مبنای برنامه عملیاتی استان بوده است از طرح آن در جلسات بهبود کیفیت سواد آموزی استان و تشکیل چهار کارگروه تبلیغ و توجیه ، پشتیبانی ، آموزش و توانمند سازی و نظارت به منظور عملیاتی کردن برنامه خبر داد و به تشریح شرح وظایف این کارگروه ها پرداخت .
سرپرست معاونت سواد آموزی استان در بخش پایانی سخنان خود گزارشی از فعالیت مراکز یادگیری محلی سواد آموزی ارائه کرد و با بیان اینکه در سال 95 تنها سه مرکز در استان فعالیت داشت ، اظهار داشت : در سال 96 تعداد این مراکز به 7 مرکز رسید و در سال 97 با هدف گذاری انجام شده و راه اندازی تعداد 11 مرکز جدید یادگیری محلی به صورت غیر دولتی تعداد مرکز استان به 18 خواهد رسید که 6 مرکز آن به صورت دولتی و 12 مرکز نیز به صورت غیر دولتی اداره خواهد شد .
وی اجرایی شدن طرح خواندن با خانواده و جلب حمایت دستگاه ها برای تجهیز مراکز یادگیری محلی دولتی را از دیگر اقدامات استان بر شمرد.
نظر دهید