جهش تولید با مشارکت مردم
تصویر امام رهبری
  • 1402/05/24 - 07:14
  • - تعداد بازدید: 184
  • - تعداد بازدیدکننده: 181
  • زمان مطالعه : 5 دقیقه
  • /appsettingFree

در جلسه شورای پشتیبانی سوادآموزی آموزش و پرورش شهرستان های تهران بر شتاب بخشی به فعالیت‌های سوادآموزی تأکید شد

جلسه شورای پشتیبانی سواد آموزی آموزش و پرورش شهر تهران در راستای شتاب بخشی به فعالیت های سوادآموزی در سال تحصیلی ۱۴۰۲، با حضور علیرضا فخاری؛ استاندار تهران، احمد قیومی؛ معاون استاندار و فرماندار تهران، علیرضا کریمیان؛ مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران و سایر اعضاء در استانداری تهران، برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی سازمان نهضت سوادآموزی به نقل از اداره کل آموزش و پرورش شهرتهران، جلسه شورای پشتیبانی سواد آموزی آموزش و پرورش شهر تهران در راستای شتاب بخشی به فعالیت های سوادآموزی در سال تحصیلی ۱۴۰۲، با حضور علیرضا فخاری؛ استاندار تهران، احمد قیومی؛ معاون استاندار و فرماندار تهران، علیرضا کریمیان؛ مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران و سایر اعضاء در استانداری تهران، برگزار شد.
علیرضا فخاری؛ استاندار تهران با بیان اینکه استفاده از ظرفیت‌های درون و برون دستگاهی نقش بسزایی بر شناسایی، جذب و نگهداشت افراد کم‌سواد و بی‌سواد در کشور دارد، گفت: نظام جمهوری‌اسلامی ایران به واسطه برخورداری از تعالیم دین مبین اسلام در زمینه تلاش و جدیت در فراگیری علم و سواد، یکی از برترین نظام های جهان در عرصه سرمایه گذاری در سواد آموزی و رفع بی سوادی است که با بسیج کلیه نیرو ها در زمینه ریشه کنی بی سوادی، در سطح جامعه تلاش می کند‌. مسئله مبارزه با بی سوادی و آموزش کودکان و بزرگسالان بیسواد در ایران، سال ها موضوع اساسی برنامه های مختلف دولت های وقت بوده است که عزم دولت سیزدهم در ریشه کنی بی سوادی در صورت هم افزایی همه دستگاه ها، ارزشمند و ثمربخش خواهد بود.
وی ادامه داد: اهمیت مبارزه با بی سوادی بر کسی پوشیده نیست و کم و بیش تمام کشورهای جهان و به خصوص جوامع در حال توسعه، از دیرباز به اهمیّت این امر پی برده اند. جمهوری اسلامی ایران نیز با توجه به اهمیتی که برای امور آموزشی و فرهنگی قائل است، برنامه های گسترده ای برای مبارزه با بی سوادی به انجام رسانده است که تشکیل نهضت سوادآموزی و فعالیت ها و موفقیت های آن در صحنه های بین المللی، شاهد گویایی بر این ادعاست.
در ادامه علیرضا کریمیان؛ مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران ضمن اشاره بر رتبه ایران از لحاظ سوادآموزی در شاخص‌های جهانی، خاطرنشان کرد: با وجود تلاش‌های نهضت سوادآموزی در طول ۴۰ سال گذشته و رسیدن به آمار بالای ۹۰ درصد سوادآموز در کشور، به دلیل برخی تعارض‌ها در شاخص‌ها، تلاش‌های نهضت سوادآموزی در طول سالیان گذشته به خوبی دیده نشده که باید با بروزرسانی این شاخص‌ها و برنامه‌های سواد‌آموزی در راستای ارتقای رتبه ایران در سطح کشورهای جهان گام برداریم.
وی با تاکید بر عوامل تاثیرگذار در افزایش بی‌سوادی علی رغم تلاش‌های بی‌وقفه مسئولین کشور، بیان کرد: «دلایل ریشه کن نشدن پدیده شوم بی سوادی در ایران با وجود تلاش ها و اقدام های گسترده ۴۰ سال اخیر، آموزش پذیر نبودن برخی افراد بی سواد و کم سواد و تأخیر در اجرای طرح انسداد مبادی بی سوادی است. لذا از دغدغه های اصلی مسئولین سازمان نهضت سوادآموزی کشور بایستی ایجاد شرایط لازم برای ریشه کنی معضل بی سوادی در ایران باشد که این مهم جز با همکاری دستگاه های مختلف اجرایی میسر نخواهد شد.»
مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران ضمن تشریح فرآیند سوادآموزی در طول بیش از چهار دهه اخیر، گفت: عدم تمایل برخی بی‌سوادان به سوادآموزی، یکی از چالش‌های حوزه سوادآموزی در سطح کشور است. از این رو با توجه به اهمیت موضوع سوادآموزی در رشد فرهنگ و کاهش آسیب‌های اجتماعی لازم است تمام دستگاه‌های اجرایی، نهادهای دولتی و سمن‌ها برای شناسایی و جذب بی‌سوادان و فرهنگ‌سازی در بین گروه‌های هدف با آموزش و پرورش همکاری کنند.
در بخش پایانی جلسه سیده نازنین فاطمه نقیب سادات؛ معاون سوادآموزی آموزش و پرورش شهر تهران با تاکید بر بهره گیری از ظرفیت های دانش آموزی، خیرین و سازمان های مرتبط در راستای شتاب بخشی به فعالیت های سواد آموزی ادامه داد: اجرای طرح شتاب‌بخشی، بسیار حائز اهمیت است و این طرح موجب کیفیت‌بخشی به فرآیند سوادآموزی در مناطقی که نرخ باسوادی کمتری دارند، خواهد شد. علاوه بر این حرکت در مسیر مدرسه محوری در حوزه آموزش سوادآموزی به عنوان یک برنامه اولویت دار، در دستور کار مجموعه تعلیم و تربیت کشور قرار دارد و در این راستا باید با تاکید بر اهمیت آموزش سواد از همه ظرفیت‌های سخت افزاری و نرم افزاری استفاده شود.
وی با بیان اینکه شتاب بخشی به فعالیت‌های سوادآموزی در اولویت ماموریت‌های معاونت سواد آموزی آموزش و پرورش شهر تهران است، خاطرنشان کرد: «از آنجا که سوادآموزی و کسب علم و دانش در اسلام، جایگاه ویژه‌ای دارد، در همه جوامع و کشورها زیربنای توسعه، پیشرفت و ترقی به حساب می‌آید. در هیچ کشوری توسعه مطلوب اتفاق نخواهد افتاد؛ مگر اینکه مسائل آموزشی همچون آموختن علم، دانش و یادگیری تا بالاترین مقاطع تحصیلی ادامه پیدا کند. بی‌سوادی و نیاموختن علم و دانش، ضربه‌های جبران‌ناپذیری به شالوده‌های علمی، صنعتی، اقتصادی و فرهنگی جامعه وارد می‌سازد و فرد بی‌سواد به دلیل عدم آگاهی به مسائل ضروری جامعه‌ خود، همواره با مشکلات و معضلات فراوانی روبه‌رو می‌شود.
وی با تاکید بر اینکه بهبود کیفیت و آموزش مداوم، تحقیق، توسعه و افزایش دسترسی جامعه هدف از برنامه های پیش روی معاونت سوادآموزی شهر تهران است، افزود: تغییرات راهبردی در معاونت سوادآموزی در خصوص برنامه ریزی از ملی و متمرکز به سمت استانی و منطقه ای و در شیوه مدیریتی از تصدی گری در تمامی امور به سیاست گذاری و مدیریت فرآیندی و در نحوه ارائه خدمات از سوادآموزی محدود به سمت توسعه و تعمیق سواد حرکت کرده است که در این مسیر، غنی سازی محیط زندگی افراد بی‌سواد و بازگشت به بی سوادی، مسدود نبودن ورودی و بالا بردن نرخ بازماندگی و ترک تحصیل دوره ابتدایی و اختیاری بودن تحصیل و آموزش و سوادآموزی از مهم ترین چالش‌های پیش روی معاونت سوادآموزی است.
در پایان مصوبات این نشست به صورت تخصصی بررسی و فرمت های جدیدی جهت تسهیل روند شناسایی افراد کم سواد و بی سواد تعریف شد

 

 

  • گروه خبری : اخبار,اخبار سازمان
  • کد خبر : 8118
کلمات کلیدی

نظرات

0 Comments for this article

نظر دهید

تاریخ آخرین بروزرسانی : 1402/05/24 07:14
رادیو رسا
accessibility__tooltip
تنظیمات قالب
گفتگوی آنلاین

سامانه ی گفتگوی آنلاین