علیرضا عبدی، معاون وزیر و رئیس سازمان نهضت سوادآموزی:
در تدوین اساسنامه جدید سازمان یکی از رویکردهای نهضت سوادآموزی تنظیمگری جریان سواد در کشور خواهد بود
در رویکرد جدید علاوه بر خواندن و نوشتن و ریشه کنی بیسوادی، باید برای تعمیق سواد، مفاهیم جدید سواد و آموزش مستمر همگانی برنامهریزی کنیم.
به گزارش روابط عمومی سازمان نهضت سوادآموزی علیرضا عبدی، معاون وزیر و رئیس سازمان نهضت سوادآموزی،طی یک گفتگوی خبری، با اشاره به اینکه کمیسیون تلفیق مجلس در برنامه هفتم توسعه، مصوبهای را برای ادغام سازمان نهضت سوادآموزی با معاونت آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش داشت، گفت: این مصوبه با پیگیری های دولت و رئیس محترم جمهور مبنی بر ادامه نهضت سوادآموزی، در صحن علنی مجلس رأی نیاورد و با تغییراتی همراه شد و بر این اساس، اساسنامه و مأموریتهای سازمان نهضت سوادآموزی دستخوش تغییراتی خواهد شد.
وی گفت: در مصوبه روز گذشته مجلس تأکید شده است که وزارت آموزش و پرورش مکلف است اساسنامه نهضت سوادآموزی مصوب سال 1363 را با هدف ریشهکنی کامل بیسوادی مطلق و توسعه و تعمیق سواد و در جهت ارتقای سواد عمومی جامعه مبتنی بر مفاهیم جدید و آموزش مستمر همگانی مورد بازنگری قرار داده و ظرف مدت 6 ماه پس از لازمالاجراشدن این قانون اقدام قانونی لازم را انجام دهد و بر اساس مصوبه جدید مجلس، وزارت آموزش و پرورش از آغاز سال 1403 به مدت 6 ماه برای تنظیم اساسنامه جدید سازمان نهضت سوادآموزی فرصت دارد.
رئیس سازمان نهضت سوادآموزی گفت: نگاهی که در دولت حاکم است، نگاهی است به سمت مردمی سازی و رویکرد جهادی و طبیعتاً در اساسنامه جدید نهضت سوادآموزی در مقایسه با اساسنامه مصوب سال 1363، تفاوت ماهوی بسیاری خواهد داشت، زیرا در گذشته سواد محدود به دوره ابتدایی و خواندن و نوشتن بود، اما در رویکرد جدید علاوه بر ریشه کنی بیسوادی و خواندن و نوشتن یعنی توسعه سواد تا ریشه کنی کامل بی سوادی، باید برای تعمیق سواد، مفاهیم جدید سواد و آموزش مستمر همگانی برنامهریزی کنیم.
عبدی بیان کرد: یکی از اقدامات در فصل جدید فعالیتها، تعاریف جدید سواد خواهد بود، سواد فقط خواندن و نوشتن نیست وباید به سمت تعمیق سواد بر اساس فرمایش مقام معظم رهبری(مدظله العالی) و آماده سازی مقدمات برای کاربردی کردن سواد و تأثیرگذاری آن برای تحقق زندگی با کیفیت گام برداشت.
وی با اشاره به اینکه در تدوین اساسنامه جدید یکی از رویکردهای نهضت سوادآموزی، تنظیمگری جریان سواد در کشور خواهد بود چرا که اگر به تنوع سواد اضافه شود این سازمان به تنهایی قادر به انجام وظایف نخواهد بود، متذکر شد: دستگاههای مختلف از جمله کمیته امداد، بهزیستی، وزارت نیرو و ... در برخی حوزههای مختلف مشغول به آموزش هستند و هزینه هایی را در حوزه آموزش همگانی انجام می دهند و براساس برنامهای که هر سال تدوین میشود، چند نوع سواد در کشور مورد توجه قرار می گیرد و با هدف گذاری و تصویب بودجه در قوانین کشوری، دستگاههایی که تکلیف قانونی دارند، باید این مسیر را پیش بروند تا به آن نقطه مطلوب و نهایی از لحاظ آن سواد برسیم و این موضوع منابع، هزینه ها و انرژی ها را بر روی یک نقطه متمرکز می کند و به ما کمک می کند بفهمیم الان وضعیت سواد در کشور در کجا قرار دارد و سال بعد باید در کجا باشد و ارزیابی کنیم که آیا به آن نقطه مطلوب رسیده ایم یاخیر؟
معاون وزیر و رئیس سازمان نهضت سوادآموزی با اشاره به اینکه در چهار دوره تعریف سواد در دنیا داشتیم که دوره اول خواندن و نوشتن بود که سواد پایه تعریف می شد و در سال 2000 تعریف سواد به سواد خواندن و نوشتن به همراه یادگیری یک زیان یا رایانه اطلاق شد و در سال 2020 دوازده نوع سواد تعریف شد و ادامه داد: هماکنون در دنیا تعریف سواد از تکیه صرف به خواندن و نوشتن گذر کرده است و اکنون بر موضوع سواد خواندن و تغییر در زندگی افراد تأکید میشود، این به معنای کاربردی بودن سواد است و نکته جالب آن است 15 سال پیش از این، رهبر معظم انقلاب(مدظله العالی) به تعمیق سواد اشاره کرده بودند که بنابراین نیاز است سواد را به مهارتهایی که به ما توانایی رشد و تغییر را می دهد همچون مهارت زندگی، سواد فضای مجازی، سواد عاطفی، سواد تربیت فرزند و سواد مالی که فقدان آن مشکلات زیادی را برای جامعه ایجاد کرده است و .... نزدیک کنیم.
رئیس سازمان نهضت سوادآموزی در پاسخ به این پرسش که آیا سواد خواندن و نوشتن همچنان جزو وظایف این سازمان است؟ گفت: بله این موضوع جز تکالیف پایه و ابتدایی است اما در آن متناسب با خصوصیات زندگی بزرگسالان تغییراتی انجام خواهیم، به عنوان مثال در بحث نوشتن، نوشتن دستی کمتر و تایپ اضافه میشود همچنین در آزمون های بزرگسالان، آزمونهای توسعه زندگی که بررسی میکند فرد چقدر تحلیل زندگی کسب کرده است، جایگزین امتحانات مداد و کاغذی میشود.
عبدی در پایان گفت: نهضت برنامه هایی دارد که در یکی دو ماه آینده شروع خواهد شد و قصد دارد به آموزش و پرورش در موضوع بازمانده از تحصیل در طرحی با عنوان روستای باسواد و شناسایی بازماندگان از تحصیل کمک کند که بصورت آموزش رسمی ادامه تحصیل خواهند داد، ولی از سنین 10 سال به بالا، بر اساس اساسنامه سازمان و اساسنامه جدید که این سن را تا حدودی رعایت می کند، فرآیند بصورت آموزش غیر رسمی می باشد.
نظر دهید