تمام ارتباطات اداری فرهنگیان از پیامرسانهای خارجی قطع میشود/ دفترچه استخدامی آموزش و پرورش هفته آینده منتشر میشود
تمام ارتباطات اداری فرهنگیان از پیامرسانهای خارجی قطع میشود/ دفترچه استخدامی آموزش و پرورش هفته آینده منتشر میشود.
به گزارش روابط عمومی سازمان نهضت سوادآموزی به نقل از خبرگزاری فارس، سید محمد بطحایی وزیر آموزش و پرورش در جمع خبرنگاران در پاسخ به پرسش خبرنگار فارس در خصوص استفاده از پیامرسان داخلی در این وزارتخانه، اظهار داشت: دولت همه دستگاههای اجرایی را مکلف کرده است که از پیامرسانهای داخلی در ارتباطات اداری و سازمانی خودشان استفاده کنند و استفاده از پیامرسانهای خارجی در دستگاههای اجرایی منع شده است.
وی ادامه داد: ما نیز در آموزش و پرورش، آن بخشی که مربوط به تعاملات اداری و سازمانی است، طی دو بخشنامه ابلاغ کردیم و توجیهاتی نیز مدیران و نیروی انسانی را داشتیم و پیگیری میکنیم که تمام ارتباطات اداری و سازمان از پیامرسانهای خارجی کاملاً قطع شود و در پیامرسانهای داخلی انجام شود.
بطحایی افزود: البته میدانید که پیامرسانهای داخلی با مسائلی مواجه بودند که یکی فنی است و دیگری مسئله فرهنگی است؛ متأسفانه اعتماد به پیامرسانهای داخلی یکمقداری کم است و باید افزایش پیدا کند، البته مسیر خیلی خوبی را طی میکند و پیامرسانهای داخلی انشاءالله بهزودی انحصار پیامرسانهای خارجی را میشکنند.
وی در پاسخ به پرسش دیگر خبرنگار فارس مبنی بر اینکه «چرا وزیر آموزش و پرورش به رغم ایجاد پیامرسان داخلی همچنان از پیامرسان خارجی استفاده میکند؟»، گفت: تذکر شما کاملاً بجا و وارد است و باید استفاده از پیامرسان داخلی را بیشتر کنم و از این طریق همکارانی که با بنده کار دارند، استفاده از پیامرسان داخلی ترویج شود.
* وجود مشکلات جدی در بحث لوازمالتحریر خارجی
وزیر آموزش و پرورش در خصوص برنامههای آموزش و پرورش نسبت به شعار سال که حمایت از کالای ایرانی اظهار داشت: در این خصوص در آموزش و پرورش دو بخش فعالیت انجام میشود؛ یک بخش آن استفاده از کالاها و تجهیزات آموزشی تولید داخلی در آموزش و پرورش است که به ویژه در بحث لوازمالتحریر مشکلات جدی داریم و نیاز است که تولیدکنندگان داخلی به صورت گستردهتر در بخش لوازمالتحریر وارد شوند.
وی اضافه کرد: در بخش دوم تحقق شعار سال، فرهنگسازی و اشاعه فرهنگ استفاده از کالای ایرانی است که برنامه مفصلی را در آموزش و پرورش داریم که از مهر ماه با شروع سال تحصیلی جدید به اجرا در میآید.
بطحایی درباره مطالبات فرهنگیان نیز در واکنش به جمله خبرنگار فارس مبنی بر اینکه چرا مطالبات فرهنگیان دیر پرداخت میشود و در زمان پرداخت اطلاعرسانی گسترده میشود؟»، گفت: ما تذکر شما را اجرا میکنیم و اجازه بدهید درباره مطالبات چیزی نگوییم و هروقت که اجرا شد، فرهنگیان در حسابهایشان متوجه میشوند.
* دفترچه آزمون استخدام در هفته آینده منتشر میشود
وزیر آموزش و پرورش در خصوص آزمون استخدامی آموزش و پرورش گفت: پیگیر هستیم و دوستان در سازمان سنجش در تلاشند تا دفترچه در هفته آینده و بعد از این تعطیلات چندروزه، منتشر شود و تاریخ آزمون نیز مشخص و اطلاعرسانی شود.
وی ادامه داد: یکی از دلایل اصرار ما این است که این آزمون به نحوی برگزار شود که بتوانیم برای اول مهر امسال از پذیرفتهشدگان آزمون استخدامی استفاده کنیم.
* اصرار داریم که آزمونهای متعدد در دوره ابتدایی برچیده شود
بطحایی درباره مصوبه حذف آزمون در مدارس ابتدایی گفت: حذف آزمونهای دوره ابتدایی کماکان در دستور کار آموزش و پرورش است و مجدانه پیگیری میشود؛ نشانهها و استقبال خوبی هم در بین دانشآموزان و خانوادهها و هم در بین مجامع علمی دیده می شود.
وی تأکید کرد: مصر هستیم آزمونهای متعدد و مکرر در دوره ابتدایی باید برچیده شود و در دوره ابتدایی، دانشآموزان نباید در معرض فشارهای فراوانی به عنوان آزمون و کتب کمک آموزشی، قرار بگیرند.
وزیر آموزش و پرورش در خصوص پذیرش دانشآموزان در پایه هفتم مدارس سمپاد، ادامه داد: همچنان منتظر ابلاغ دستورالعمل هستیم به عبارت دیگر مصوبه شورای عالی آموزش و پرورش باید توسط رئیسجمهور توشیح شود و بلافاصله دستورالعملی را آماده کردیم که به مدارس میفرستیم؛ ما پایه هفتم مدارس استعدادهای درخشان را از طریق آزمون دیگر نخواهیم داشت در هر حال منتظر دستورالعمل هستیم و تکلیف تا 3 یا 4 روز آینده مشخص می شود.
بطحایی در خصوص مستثنی شدن آموزش و پرورش از قانون خدمات کشوری گفت: در این خصوص موضوع جدی در دولت مطرح نیست اما بخشهایی از قانون خدمات مدیریت کشوری بر اساس طرحی که در مجلس در دست بررسی است، تغییر خواهد کرد.
وی در پاسخ به این پرسش که «اگر این تغییر انجام شود، آیا به نفع معلمان خواهد بود؟»، افزود: مجلس به دنبال این است که پرداختها متناسب با شایستگیها انجام شود اما ویژگیها و مختصات این طرح تا قبل از تصویب، قابل تبیین نیست و وقتی تصویب شد میتوان نظر داد.
* تهیه طرح تقویم آموزشی با همکاری سازمان گردشگری
وزیر آموزش و پرورش در خصوص تغییر تقویم آموزشی گفت: تغییر تقویم آموزشی جزو ضرورتهاست چرا که شرایط اقلیمی و آب و هوایی در نقاط مختلف کشور موجب میشود که با مشکلاتی در آموزش مواجه شویم.
وی افزود: به دنبال ایجاد انعطاف در تقویم آموزشی هستیم، منتها شروع و پایان سال تحصیلی در قانون مشخص است؛ البته با سازمان گردشگری در این خصوص کار مشترکی را در دست تهیه داریم و با نمایندگان مجلس در حال رایزنی هستیم تا بتوانیم فرصتی در میان سال تحصیلی به مدت حداکثر 2 هفته ایجاد شود و سال تحصیلی در ابتدا و انتها تغییراتی داشته باشد.
بطحایی در پاسخ به این پرسش که «چرا هنوز دانشگاه فرهنگیان با سرپرست اداره میشود؟»، اظهار داشت: در آخرین جلسهای که کمیته بررسی صلاحیت رؤسای دانشگاهها در شورای عالی انقلاب فرهنگی داشت، بر اساس پیشنهاد کتبی بنده و وزیر علوم، صلاحیت آقای خنیفر مورد بررسی و تأیید قرار گرفت و فکر میکنم در یکی، دو هفته آینده در جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی این موضوع مورد بررسی قرار گیرد و نهایی شود.
* اجرای فاز دوم رتبهبندی معلمان از مهر ماه منوط به تأمین اعتبارات
وزیر آموزش و پرورش در خصوص اجرای فاز دوم طرح رتبهبندی معلمان گفت: طرح رتبه بندی معلمان از سوی مجلس به دولت تکلیف شده است و دولت مکلف است بر اساس برنامه ششم توسعه طرح رتبه بندی را آماده کند و پس از ارائه به مجلس و تصویب، اجرا کند.
وی افزود: مرحله دوم رتبه بندی معلمان را آماده کردیم و آماده ارائه به دولت است اما منوط به تأمین بودجه و اعتبارات است؛ پیشبینی میکنیم با مساعدت دولت، از مهرماه بتوانیم اجرا کنیم.
بطحایی ادامه داد: مقدمات کار که آماده کردن طرح است، انجام دادیم، هماهنگی های لازم با مراجع مربوطه نیز انجام شده است و امیدواریم این طرح اجرا شود اما لزوماً رتبهبندی به معنای افزایش حقوق همه معلمان نیست و این را مکرراً تأکید میکنیم.
وی تصریح کرد: نباید اینطور تداعی شود که حقوق همه معلمان به یکباره جهش زیادی خواهد داشت بلکه هدف اجرای طرح رتبهبندی، ارتقای شایستگیهای حرفهای نیروی انسانی است و متناسب با این ارتقای شایستگیها، نظام پرداخت هم تغییر میکند.
* ایجاد سامانهای برای رصد مستمر آسیبهای اجتماعی در مدارس
وزیر آموزش و پرورش در خصوص برنامههای این وزارتخانه در مقابله با آسیبهای اجتماعی گفت: در حوزه مقابله با آسیبها کار بسیار جدی را در حوزه معاونت سلامت آموزش و پرورش انجام دادیم و امروز مهمترین برنامه در حوزه مقابله با آسیبهای اجتماعی، طرح «نماد» است که با همکاری دستگاههای دیگر انجام میشود؛ این طرح تاکنون خوب جلو آمده است اما سرعت پیشرفتش کم بوده است یعنی تعداد مدارس تحت پوشش این طرح کم بوده است که در آغاز سال جاری شمولیت مدارس تحت پوشش را بیشتر کردیم.
وی افزود: سامانهای برای رصد مستمر آسیبهای اجتماعی در مدارس تهیه کنیم که به صورت مستمر انواع آسیبهای اجتماعی را که نوجوانان را در معرض خطر قرار میدهد، رصد کرده و به مدیران گزارش میدهد تا به موقع ورود کنند. گزارشی که در محضر رهبر معظم انقلاب تقدیم میشود نیز بخشی ناظر بر وضعیت موجود و اقدامات انجام شده است.
* ارائه آموزشهای ضمن خدمت برای فرهنگیان
بطحایی درباره آموزشهای ضمن خدمت فرهنگیان اظهار داشت: معلمان همانند سایر کارکنان دولت نیازمند توسعه مهارتها هستند که روال جاری در حال اجراست اما شاید به علت تنگناهای مالی بهصورت کامل محقق نشده است.
وی ادامه داد: گذراندن آموزش لزوماً به معنای کسب صلاحیتها نیست و باید این دورهها تکرار شود تا معلمان مجهز به مهارتهای لازم برای اجرای مأموریتهای خود شوند؛ بر اساس نرمافزار پیشبینیشده برنامه جامعی برای توسعه مهارتهای حرفهای معلمان دیدهشده است.
وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه ساماندهی نیروی انسانی سیاستی است که باید آن را دنبال کنیم، گفت: ساماندهی نیروی انسانی در این دولت با شتاب بیشتری دنبال میشود؛ آموزش و پرورش یکی از بزرگترین دستگاههای اجرایی کشور است و گستره کارش به نحوی است که در اقصی نقاط کشور مدرسه دارد.
وی اضافه کرد: بهکارگیری بهینه معلمان ضرورتی اجتنابناپذیر است و در این خصوص دو سیاست مشخص داریم و در آموزش و پرورش به دلایل مختلف چون عدالت آموزشی باید مدارس کمجمعیت وجود داشته باشد و مدارس کمجمعیت را نمیشود تعطیل کرد.
بطحایی تصریح کرد: تجمیع مدارس در برخی روستاها ممکن است منجر به ترک تحصیل دانش آموزان شود؛ بر این اساس دو برنامه از سال آینده برای ساماندهی نیروی انسانی اجرا میکنیم که اکنون در حال اجرای آزمایشی آن هستیم؛ یکی از آنها سامانهای است که ساماندهی را مستمراً کنترل میکند.
نظر دهید