آموزش دهنده فعال نهضت سوادآموزی ناحیه یک شهرستان ری؛ رسیدن به موفقیت، شجاعت و شهامت میخواهد .
موفقیت را درست زمانی به دست می آورید که تصمیم می گیرید شرایطتان را تغییر بدهید. موفقیت، شجاعت و شهامت میخواهد؛ تا وقتی که به تو می گویند: نمیتوانی! فقط یک جمله به آنها بگویی: بنشینید و تماشا کنید!
به گزارش روابط عمومی سازمان نهضت سوادآموزی به نقل از معاونت سوادآموزی شهرستانهای استان تهران ، آنچه می خوانید از گفته های کبری اعظمی، آموزش دهنده فعال و دغدغه مند ناحیه یک شهرستان ری است که با عشق و علاقه به تدریس از سال 1394 در کلاس های نهضت سوادآموزی مشغول خدمت شده است و تا کنون بیش از 80 نفر را از نعمت خواندن و نوشتن بهره مند کرده است. در متن زیر گفتگوی صمیمانه با این آموزش دهنده فعال و توانمند را می خوانید:
به نظر شما یک آ موزش دهنده موفق دارای چه ویژگی هایی است وبه چه ظرافت هایی توجه دارد؟
به نظر من آموزش دهنده موفق باید اول از هر چیزی به شغلش علاقه داشته باشد وقتی خودش تدریس می کند واز ارائه درس لذت می برد،بی تردیدشاگردان کلاس نیز از درس لذت خواهند برد، حتی اگر روش تدریسی را به صورت علمی نداند؛ چون با عشق،در رابطه با موضوع تدریس خودش حرف می زند سخنانش به دل می نشیند. درضمن باید صبور ، مهربان ، کاردان و خوش اخلاق باشد و بتواند قدرت هدایت کلاس به سوی هدف مشخص شده را داشته باشد.
چرا تصمیم گرفتید آموزش دهنده شوید؟
آموزش دادن آرزوی کودکی من بود وقتی که کودک بودیم معلمان می پرسیدند چه کاره می خواهید شوید همیشه میگفتم معلم. وظیفه معلمی به غیر از یاد دادن و سواد آموختن، انسان سازی است و یک معلم باوجود تمام سختی ها از این شغل لذت می برد.
در زندگی حرفه ای با چه موانعی برخورد کردید و چگونه از آنها عبور کردید؟
اوایل که شروع به کار کرده بودم خیلی کم پیش می آمد سواد آموز پیدا کنم، اگر هم پیدا میشد خیلی سخت می شد به کلاس بیایند ولی بعد از گذشت سال ها تدریس فهمیدم باید عمق ماجرا را فهمید که حتما باید انگیزه ای برای سوادآموزانم باشد تا به کلاس درس بیایند. خیلی با آنها صمیمی شدم و هیچ وقت بین شاگردانم که از اقشار مختلف و زبان های مختلف بودند تفاوتی قائل نشدم.
باوری که در شما از همه قوی تر بود و باعث موفقیت شما شده است چیست؟
اگر می خواهید به اندازه سهم خود، دنیا را زیباتر کنید به شما توصیه می کنیم که تحصیل و آموزش را جدی بگیرید چرا که تنها راه درمان تمام مشکلات و نیازمندی ها سواد و آگاهی می باشد.چرا که بی سوادی بزرگترین معضل جامعه است.
داشتن تخصص در کار را تا چه حد مهم می دانید و چرا؟
آموزش دادن کار سختی است و تعلیم دهنده بیشترین تأثیر را در زندگی دارد. معلمان الگوی نهایی شاگردان هستند و به خاطر این الگو بودن، شاگردان با آموزشی که از معلم دیده اند بقیه عمر خود را با آن زندگی می کنند. یک ضرب المثل درباره همین است که" اگر امروز به من ماهی بدهی، یک روز مرا سیر کردی،ولی اگر به من ماهیگیری یاد بدهی یک عمر مرا سیر کردی"
رفتار شما نسبت به سوادآموزان و نحوه برقراری ارتباط با آن ها چگونه است؟
آموزش دهنده باید قدرت بیان خوبی داشته باشد خوش صحبتی و قدرت بیان یکی از عواملی است که در ایجاد ارتباط با افراد، فوق العاده مؤثر است پس باید همیشه قدرت بیان خوبی داشته باشیم تا سواد آموزان را به کلاس جذب کنیم و زندگی شخصی سواد آموزان را خوب درک کنیم و برحسب آن برنامه ریزی کنیم.
شما در تدریس خود از چه روش ها و شیوه هایی استفاده می کنید که با سایرین متفاوت باشد؟
برای تدریس از روش های جدید و دست ورزی استفاده می کنم و حتی در درس ریاضی مسئله را می خوانم و اجازه می دهم خودشان راه حلی پیدا کنند. چون خیلی از شاگردان درست سواد خواندن ونوشتن بلد نیستند اما حساب را خیلی خوب بلد هستند و چون خودشان جواب را پیدا کردند بهتر یادمی گیرند.من اجازه می دهم سوادآموزانم در مورد مشکلاتشان صحبت کنند وراه کارهایی را برای حل مشکلاتشان ارائه دهند.
در صورتیکه دوباره شغلی انتخاب می کردید آیا غیر از شغل فعلی به شغل دیگری فکر می کردید؟
خیر، من همین الان شغل خوبی دارم و به دلیل علاقه ای که به تدریس دارم این شغل را انتخاب می کردم تا مردم را به سوی آرامش وآینده روشن هدایت کنم.
به نظر شما در امر آموزش چه مسائلی میتواند مانع پیشرفت تحصیلی سوادآموزان گردد؟
خانواده به عنوان اولین نهاد اجتماعی می تواند نقش بارزی در پیشرفت تحصیلی وهمینطور افت تحصیلی داشته باشد. عوامل مهم خانوادگی و مشکلات ناشی از تعطیلات مدرسه در شرایط خاص و اضطرارو حضور نامرتب سواد آموزی که تازه به کلاس سواد آموزی قدم گذاشته دشواری هایی دارد همچنین باید چگونگی نگرش خانواده نسبت به فرد سوادآموز را بفهمیم و باید استعداد و توانمندی های فکری و جسمی سوادآموزان را هم در نظر داشته باشیم و به آنها اعتماد به نفس بدهیم.
بهترین خاطره ای که از کلاس درس دارید؟
یادم هست یک روز یکی از شاگردانم یک هدیه برایم آورده بود و گفت "خانم همه خانواده ام شما را دعا می کنند. من بعد از اینکه باسواد شدم انگار بینا شدم، دیگر خیلی از کارهایم را خودم انجام می دهم و حتی خودم به بچه هایم درس آموزش می دهم ."
چه اقدامات و برنامه هایی برای اکنون و آینده دارید؟
حتما کار با رایانه را تدریس می کنم که تا حد امکان کارهای شخصی خودشان را انجام دهند، چون خیلی از سواد آموزان دنبال یاد گرفتن رایانه هستند بهترین انگیزه برای حضور پر شور آن ها خواهد بود. برای سواد آموزان یک کلاس احکام میگذارم.و با توجه به رشته تحصیلی ام دوره های آموزش خانواده و فرزند پروری را برای سوادآموزانم تشکیل خواهم داد.
به نظر شما چگونه باید تدریس کرد تا کلاس جذابتر و تأثیرگذارتر باشد؟
دنبال تجربه های جدید باشیم. به سوادآموزان خود فکر کنیم و سعی کنیم که روش های متفاوتی داشته باشیم مثلاً بعد از کلاس سراغ مسائل روزمره برویم تا بیشتر با سواد آموزارتباط برقرار کنیم چون این برنامه ها وفعالیت های روزمره نسبت به برنامه درسی بیشتر مورد توجه سایرین قرار میگیرند و باعث هیجان سوادآموزان می شود.
حرف نگفته: بیاییم همه با هم برای از بین بردن این معضل اجتماعی که باعث به وجود آمدن مشکلات زیادی برای جامعه می شود تلاش کنیم و فرصت دوم یادگیری و سواد را برای بازماندگان از تحصیل ایجاد کنیم.
معاونت سوادآموزی شهرستان های استان تهران مراتب تقدیر و تشکر خود را از این آموزش دهنده توانمند اعلام می دارد و برای تمامی خدمتگزاران صدیق نظام آموزش و پرورش به ویژه همکاران تلاشگر در حوزه سوادآموزی آرزوی توفیق روزافزون دارد.
نظر دهید