آزادمنش درجلسه هم اندیشی کارگروه بازماندگان از تحصیل استان خراسان رضوی : در سال گذشته با بررسی 400 هزار اسم در سامانه تنها 5 درصد این افراد واجد شرایط ثبت نام در کلاس های سوادآموزی استان شدند.
جلسه هم اندیشی کارگروه بازماندگان از تحصیل ، در راستای " قرارگاه جهادی عدالت تربیتی و نصیب آموزشی برابر "با حضور آزادمنش سرپرست معاونت سواد آموزی، بهرامی مسئول سازمان بسیج فرهنگیان استان،رضایی معاون متوسطه ، رفسنجانی رئیس اداره تکنولوژی ،شوشتری معاون اداره آموزش نیروی انسانی و صالحی معاون اداره مراقبت در برابر آسیب های اجتماعی ، روسا و کارشناسان معاونت سواد آموزی برگزار گردید.
به گزارش روابط عمومی سازمان نهضت سوادآموزی به نقل از معاونت سواد آموزی استان خراسان رضوی ،جلسه هم اندیشی کارگروه بازماندگان از تحصیل ، در راستای " قرارگاه جهادی عدالت تربیتی و نصیب آموزشی برابر "با هدف برنامه ریزی جهت شناسایی،آموزش و بازگردندان دانش آموزان بازمانده از تحصیل به چرخه آموزشی کشور تشکیل شد.
آزادمنش سرپرست معاونت سواد آموزی استان در این جلسه به شرایط دشوار شناسایی و جذب سواد آموزان در سال های اخیر اشاره کرد و گفت:در سال گذشته،با بررسی 400 هزار اسم در سامانه تنها 5 درصد این افراد واجد شرایط ثبت نام در کلاس های سوادآموزی استان شدند.وی آمار باسوادی کشور را 97.1 درصد و استان خراسان رضوی را 98.1 درصد خواند و افزود: در سال 1400، 27500 نفربی سواد یا کم سواد تحت پوشش سواد آموزی خراسان رضوی قرار گرفتند که به لحاظ جمعیت تحت پوشش رتبه دوم کشور را داریم .
سرپرست معاونت سوادآموزی استان به کارآمدی نهضت سوادآموزی در سالهای اول انقلاب اشاره کرد و اظهار داشت: تا زمانی که نهضت سوادآموزی یک نهاد پویا و محرک باشد و مردم عنصر اصلی در تمام جریانهای سوادآموزی باشند، به بهترین شکل آموزش میدهند و نتیجه آن باسواد شدن 11 میلیون در عرض 6 سال در اوایل انقلاب میباشد، چنانچه این نهاد ساختارمند و اداری شود از پویایی آن کاسته می شود. در این راستا امسال برای اولین بار ده درصد حلقههای میانی که شامل دانشآموزان، دانشجویان و حوزههای علمیه خواهران و شورای تعلیم و تربیت روستا میباشد میتوانند در آموزش بزرگسالان سهیم باشند.
آزادمنش افزود: کار در حوزه آموزش بزرگسالان متفاوت وپیچیده تر از آموزش های عادی می باشد چون زمان، مکان و محتوای آموزش باید متناسب با نیاز بزرگسال تعریف شود.
وی ادامه داد: در آموزش رسمی کشور یک نوع محتوا برای مخاطبان درنظر می گیرند اما در آموزش بزرگسالان افراد با مشاغل مختلف الزاما محتوای آموزشی یکسان ندارند زیرا نیاز آنان یکسان نیست. متفاوت بودن رده سنی افراد یک کلاس که ممکن است تفاوت سنی آنان به 40 تا 50 سال هم برسد از سختی های کار آموزش بزرگسالان است.
سرپرست معاونت سواد آموزی استان ادامه داد: معمولا بزرگسالان دیرتر از دانش آموزان یاد می گیرند و زودتر فراموش می کنند و ماندگاری سواد آنان 6 ماه می باشد که بدین منظور،سه دوره ی آموزشی متناسب با بزرگسالان طراحی شده است، دوره سواد معادل اول تا سوم ابتدایی،دوره انتقال معادل چهارم تاششم ابتدایی و دوره تحکیم برای تثبت وتعمیق یادگیری آنان اجرا می شود.
آزادمنش به دلایل محو نشدن کامل بی سوادی اشاره کرد و گفت: در تمام جوامع حتی پیشرفته و توسعه یافته افزایش آمار باسوادی از 98 تا 100 درصد کار دشواری است چنانچه مبادی ورودی بیسوادی نداشته باشیم چندین سال زمان نیاز دارد تا یک درصد بر باسوادی جامعه افزوده شود و اگر هر ساله تنها 1 درصد افراد لازمالتعلیم در استان ترک تحصیل کنند،آمار قابل توجهی به جرگه بیسوادان وکمسوادان افزوده میشوند.وی ادامه داد: هر ساله با همکاری نهادهای اجرایی استان مانند کمیته امداد، بهزیستی،جهاد کشاورزی، شهرداری،بهداشت و درمان اطلاعات افراد بی سواد واجد شرایط را به دست می آوریم.
این مقام مسئول بیان داشت: همکاری معاونت سواد آموزی و اداره استثنایی خراسان رضوی جهت شناسایی افراد و والدین بی سواد یا کم سواد با نیازهای ویژه در راستای تفاهم نامه سازمان نهضت سواد آموزی و سازمان استثنایی کشور برای اولین بار امسال اجرایی می شود .
نظر دهید