جهش تولید با مشارکت مردم
تصویر امام رهبری
  • 1402/09/15 - 09:05
  • - تعداد بازدید: 260
  • - تعداد بازدیدکننده: 251
  • زمان مطالعه : 5 دقیقه
  • /appsettingFree

 با حضور مدیرکل دفتر نظارت، سنجش و ارزشیابی سازمان نهضت سوادآموزی، وبینار رؤسای ادارات و ناظرین آموزشی سوادآموزی استان کردستان برگزار شد

 با حضور مدیرکل دفتر نظارت، سنجش و ارزشیابی سازمان نهضت سوادآموزی، وبینار توجیهی رؤسای ادارات و ناظرین آموزشی سوادآموزی استان کردستان با محوریت کلاس گذاری سال ۱۴۰۲ برگزار شد.  

 به گزارش روابط‌عمومی سازمان نهضت سوادآموزی به نقل از اداره روابط‌عمومی و اطلاع‌رسانی آموزش‌وپرورش کردستان، این نشست مجازی دوشنبه ۱۳ آذرماه جاری با حضور مهدی نامجو منش مدیرکل دفتر سنجش، نظارت و ارزشیابی سازمان نهضت سوادآموزی، گلبهار خسروی معاون سوادآموزی، رؤسای ادارات سوادآموزی و سنجش استان، رؤسای ادارات، کارشناسان و ناظرین آموزشی سوادآموزی شهرستان‌ها و مناطق استان به‌صورت غیرحضوری با دستور کار کلاس گذاری ۱۴۰۲ و نظارت بر تشکیل کلاس‌ها از زمان ثبت‌نام تا پایان فرایند سوادآموزی برگزار شد.

مهدی نامجو منش مدیرکل دفتر نظارت، سنجش و ارزشیابی سازمان نهضت سوادآموزی در این نشست مجازی، کردستان را از استان‌های موفق در پیشبرد برنامه‌های سوادآموزی اعلام و از اهتمام و زحمات مجموعه سوادآموزی استان در سطوح مختلف تشکر کرد.

وی با اشاره به سختی‌های کار سوادآموزی، رویکردهای امسال سازمان را باعث واقعی‌تر شدن ثبت‌نام و نظارت دقیق و اجرای برنامه‌ها عنوان کرد و در ادامه با تشریح کلاس گذاری محله محور، هدفمندی و تسهیل کار را از ویژگی‌های این طرح بر شمرد و گفت: اجرای این طرح به روند امور کمک می‌کند.

 وی از تهیه، تدوین و ابلاغ دستورالعمل جدید مرتبط با ناظرین آموزشی سوادآموزی خبر داد و با اشاره به سختی‌های کار نظارت و ضرورت آگاهی‌بخشی و رعایت دستورالعمل‌های ابلاغی، نظارت را وظیفه همه مجموعه دانست و ابراز امیدواری کرد با هم‌فکری و تعامل همکاران اهداف محقق شود.

 در ابتدای این وبینار گلبهار خسروی معاون سوادآموزی آموزش‌وپرورش کردستان، با تشکر از اهتمام مجموعه سوادآموزی استان، از ناظرین آموزشی به‌عنوان اصلی‌ترین بازوی نظارت بر فرایند و فعالیت‌های جاری نام برد و با بیان اینکه مهم‌ترین اولویت کاری سوادآموزی، پوشش حجم ابلاغی و کلاس گذاری است که روند آن با کندی پیش می‌رود، گفت: انتظار است ناظرین با همکاری ادارات سوادآموزی، ضمن توجیه آموزش‌دهندگان، زمینه کلاس گذاری و طرح محله محور را فراهم کنند.

 وی با اشاره به اینکه بعد از ایجاد کلاس و تأیید مراحل اول و دوم، نظارت بر فرایند آموزش توسط ناظرین آغاز می‌شود، اظهار داشت: با شروع آموزش، توان و کیفیت فعالیت آموزش‌دهندگان قابل‌ارزیابی و با برنامه‌ریزی و برگزاری دوره‌های توانمندسازی در طول سال می‌توان مشکلات تدریس را بر طرف کرد.

 خسروی افزود: انتظار می‌رود ناظرین حداقل ماهی یکبار از هر کلاس درس بازدید و فرم‌های نظارتی را تکمیل و به اداره تحویل و در پرونده آموزشی درج نمایند و نظارت حضوری و غیرحضوری از زمان ثبت‌نام، تا تشکیل کلاس و فرایند آموزش و ارزشیابی مستمر انجام شود.

 معاون سوادآموزی استان در بخش دیگری از سخنان خود بر آشنایی افراد با شرح وظایف خود به‌منظور پیشبرد اهداف سازمانی تأکید کرد و خواستار مطالعه و بررسی وظایف مندرج به‌منظور انجام بهینه امور شد و گفت: در بازدیدهای سازمان و معاونت سوادآموزی استان از کلاس ها و فعالیت‌های شهرستان‌ها و مناطق، عملکرد ناظرین آموزشی و نظارت‌های صورت‌گرفته بر کلاس های درس ارزیابی و رصد خواهد شد.

 وی در پایان با تأکید بر اینکه صحت و سلامت عمل و کیفیت کلاس ها تا مرحله ارزشیابی هم برای سازمان و هم استان از اهمیت بالایی برخوردار است، اظهار داشت: انتظار می‌رود بااحساس مسئولیت، همگی تلاش کنیم امورات محوله را به بهترین شیوه به سرانجام برسانیم، به امید روزی که بی‌سوادی در استان و کشور عزیزمان ریشه‌کن شود.

 هم چنین در ادامه وبینار آموزشی، علیرضا منتشلو رئیس اداره ساماندهی دوره‌های سوادآموزی و آموزش‌های داوطلبانه استان به تشریح دستورالعمل به‌کارگیری و نظارت بر عملکرد و شرح وظایف ناظرین پرداخت و گفت: بر اساس این بخشنامه، وظایف ناظرین در فرایند سوادآموزی مشخص است و انتظار می‌رود افراد ضمن اطلاع و آگاهی از مفاد آن در راستای تحقق و انجام وظایف همکاری و اهتمام لازم را داشته باشند.

 وی در ادامه به وظایف ناظرین در دستورالعمل کلاس گذاری نیز اشاره کرد و گفت: بر اساس بند ۱۰ دستورالعمل، بعد از استعلام، درج مشخصات افراد در سامانه و واجد شرایط شدن سوادآموز و بارگذاری تصویر کارت ملی توسط آموزش‌دهنده، وظیفه اصلی ناظرین آغاز می‌شود و ناظر باید صحت مدارک بارگذاری شده را قبل از تأیید نهایی کلاس در سامانه بررسی و تأیید نماید.

 
 وی با بیان اینکه بر اساس بند ۱۴ دستورالعمل، فرایند تأیید کلاس ها در دو مرحله توسط ناظر انجام می‌شود، وظایف ناظرین در تأیید مرحله اول و دوم و هم چنین کلاس های نیازمند به تابید مجدد را تشریح و تصریح کرد بدیهی است چنانچه به هر دلیلی کلاس در مرحله اول و دوم از سوی ناظر تأیید نشود تمامی سوادآموزان ثبت‌نام‌شده حذف و هیچ‌گونه سابقه‌ای برای آموزش‌دهنده محسوب نخواهد شد.

 رئیس اداره سوادآموزی استان در بخش دیگری از سخنان خود به تشریح مهم‌ترین وظایف ناظرین در طول سال و پیگیری فرایند سوادآموزی پرداخت و با بیان اینکه کلاس گذاری از طریق شهرستان، استان و سازمان راستی‌آزمایی می‌شود، کنترل دقیق درج اطلاعات سوادآموزان، تشکیل پرونده آموزشی، نظارت حضوری و غیرحضوری بر فرایند سوادآموزی از زمان ثبت‌نام، آموزش و ارزشیابی، جلوگیری از تشکیل کلاس های صوری، تضمین سلامت کار تا مرحله امتحان و همکاری مستمر با رؤسای سوادآموزی شهرستان‌ها و مناطق را از اهم این موارد بر شمرد.

 در ادامه جواد شاکری سرپرست اداره سنجش و ارزشیابی معاونت سوادآموزی استان نیز با اشاره به تسهیل گری کلاس گذاری محور، بر مطالعه و اطلاع کامل از دستورالعمل ابلاغی تأکید کرد و گفت: ضرورت دارد دراین‌خصوص جلسات توجیهی برگزار و دست‌اندرکاران در جریان نحوه اجرای طرح قرار گیرند.

 وی هم چنین خواستار نظارت غیرحضوری و حضوری شهرستان‌ها و مناطق بر فرایند سوادآموزی و ارائه گزارش آن به‌صورت ماهانه به استان شد و توصیه‌های لازم در خصوص کلاس گذاری محله محور را ارائه کرد.

  • گروه خبری : اخبار,اخبار سازمان
  • کد خبر : 8675
کلمات کلیدی
الهه بهرامیان
خبرنگار

الهه بهرامیان

نظرات

0 Comments for this article

نظر دهید

تاریخ آخرین بروزرسانی : 1402/09/15 09:05
رادیو رسا
accessibility__tooltip
تنظیمات قالب
گفتگوی آنلاین

سامانه ی گفتگوی آنلاین