جهش تولید با مشارکت مردم
تصویر امام رهبری
  • 1395/06/23 - 09:10
  • - تعداد بازدید: 729
  • - تعداد بازدیدکننده: 62
  • زمان مطالعه : 6 دقیقه
  • /appsettingFree

احیای مغزها با بذر سوادآموزی

پیام معاون سواد آموزی اداره کل آموزش وپرورش استان قم : احیای مغزها با بذر سوادآموزی

به گزارش روابط عمومی سازمان نهضت سواد آموزی به نقل از اداره اطلاع رسانی و روابط عمومی آموزش و پرورش قم، بسم الله الرحمن الرحیم احیای مغزها با بذر سوادآموزی (یادداشتی به مناسبت روز جهانی سوادآموزی 2016- 1395) نقل شده است؛ مردى با کسی که گمان می‌کرد قاتل پدرش بوده، خدمت حضرت امام سجادعلیه السلام رسید و گفت: ای پسر رسول خدا صلی الله علیه و آله این مرد پدرم را به قتل رساند. حضرت امام زین العابدین علیه السلام از متهم حقیقت را پرسید، آن مرد نیز اعتراف به قتل نمود. امام علیه السلام حکم به قصاص داد، اما از فرزند مقتول درخواست بخشش نمود و فرمود: چون عفو، ثواب و أجر بسیاری از سوی پروردگار دارد، از قتل وی درگذر. فرزند مقتول به عفو راضى نشد. امام سجادعلیه السلامرو به وى نمود و گفت: اگر این مرد بر تو حقّی دارد باید به یاد آرى و این جنایت را بر وی ببخشى و او را به بهانه آن حقّ نکشى، و به خاطر این گناه از خدا برایش طلب بخشش نمایى و او را برای این جرایم عفو کنی. آن مرد گفت: ای فرزند رسول خداصلی الله علیه و آلهاو بر من حق دارد، اما آن‌قدر نیست که به خاطر آن او را عفو نمایم و از خون پدرم درگذرم. امام علیه السلامفرمود: از او چه می‌خواهى؟ گفت: اگر اراده شما باشد که من به همان حقّ اندک او با وی مصالحه به دیه کنم و از قصاصش درگذرم، من نیز صلح کردم و او را عفو نمودم. حضرت سجاد پرسید: حقّ او در ذمّه شما چیست؟ گفت: وی توحید خداى مجید و نبوّت حضرت رسولصلی الله علیه و آلهو امامت علىّ بن أبى طالب و أئمّه معصومین علیهم السلام را به من آموخت. امام علیه السلامفرمود: آیا به نظر شما این کفایت از خون پدرت نمی‌کند؟! و اللّه به خداى عالم که این تعلیم حقایق دین و آداب شریعت، به خونبهای تمام مردم زمین از أوّلین و آخرین - غیر از انبیای مرسل و ائمه معصومین علیهم السلام- اگر کشته شوند می‌ارزد، امابه خونبهای أنبیاى مرسلین و أئمّه معصومین علیهم السلام کفایت نمی‌کند. آیا به دیه راضی می‌شوی؟! گفت: بله. ) التفسیر المنسوب إلى الإمام الحسن العسکری علیه السلام( با نگاهی به مضمون این روایت درمی یابیم که فرزند، قاتل پدر را به احترام آموزش و مقام علم یاد دادن به ویژه اینکه تعلیم معارف اسلامی باشد بخشید. حدود پنجاه سال از اعلام هشتم سپتامبر روز جهانی سوادآموزی یعنی از سال 1966 میلادی و 1344 هجری شمسی می گذرد و در اهمیت جایگاه این رکن حیاتی و اساسی از طرف یونسکو روز جهانی سوادآموزی سال 2016 به نام سوادآموزی، خواندن گذشته، نوشتن آینده نامگذاری شده است خواندن گذشته و نوشتن آینده باید نوید امنیت و خودکفایی و رفاه و نشاط و سلامت و سعادت انسان ها و خودباوری و اعتماد به نفس و تولید و کارآفرینی را به ارمغان آورد. خواندن گذشته و نوشتن آینده آزادی و نجات انسان ها رااز چاه ویل بی سوادی واز تولد و زندگی دوباره و دانستن برای زیستن و استقلال و عزت خبر می دهد. خواندن گذشته و نوشتن آینده یعنی گام های استوار در مسیر توسعه ی پایدار و نه گفتن به فقر، محرومیت و نابرابری جنسیتی است. خواندن گذشته و نوشتن آینده به مثابه توانمندسازی 758 میلیون نفر بزرگسال بی سواد و بازگرداندن کودکان بازمانده از تحصیل و ترک تحصیل میان پایه ابتدایی به مدرسه و احیای مغزها با بذر سوادآموزی می باشد و میوه این درخت، توانمند ساختن انسان ها خواهد بود. خواندن گذشته و نوشتن آینده یعنی توانمند ساختن بیش از 250 میلیون نفر کودک که حدود نیمی از آنها حتی چهار سال هم به مدرسه رفته اند اما قادر به خواندن حتی یک جمله هم نیستند. خواندن گذشته و نوشتن آینده، نوید رعایت حقوق بشر و حفظ کرامت انسانی و صلح و کشف استعدادهای مدفون زیر خروارها خاک بی سوادی را می دهد. در جمهوری اسلامی ایران با عنایت ویژه، از فعالیت ها و برنامه های سوادآموزی حمایت و پشتیبانی و راهبری می شود و آن را حقی برای همه می دانند. نمونه ای از آن را در پیام بنیانگذار و رهبر کبیر جمهوری اسلامی ایران حضرت امام خمینی رحمت الله علیه مبنی بر تشکیل نهضت سوادآموزی می بینیم که در هفتم دی ماه 1358 در فرمان تاریخی خویش می فرمایند: « از جمله حوائج اولیه برای هر ملتی در ردیف بهداشت و مسکن و بلکه مهم تر از آنها آموزش برای همگان است. » و رهبر فرزانه و حکیم انقلاب اسلامی حضرت آیت الله العظمی امام خامنه ای تحول در نظام آموزش و پرورش را با تاکید بر ریشه کن کردنبی سوادی می دانند و می فرمایند: « تحول در نظام آموزش و پرورش مبتنی بر فلسفه تعلیم و تربیت اسلامی در جهت رسیدن به حیات طیبه(زندگی فردی و اجتماعی مطلوب اسلامی) و رشد و شکوفایی استعدادهای فطری و ارتقای کیفی در حوزه های بینش، دانش، مهارت، تربیت و سلامت روحی و جسمی دانش آموزان با تاکید بر ریشه کن کردن بی سوادی.» در آستانه روز جهانی سوادآموزی برای شتاب بخشی به حرکت عظیم و موثر و آینده ساز سوادآموزی پیشنهادهایی به این شرح برای اجرا در سطح بین الملل وکشور عزیزمان جمهوری اسلامی ایران مطرح می شود: ایجاد شبکه گسترده ملی آموزش زنان خانه دار در جهت آموزش برای همه به عنوان مهم ترین و موثرترین رکن گروه بزرگسالان کشور در راستای تلاش برای تربیت خانواده هایی اسلامی ایرانی در تراز جهانی. دستور کار قرار گرفتن سوادآموزی در کمیته تخصصی حقوق بشر زن و خانواده اتحادیه مجالس کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی. تشکیل گروه خبرنگاران داوطلب حامی سوادآموزی برنامه ریزی برای اجرای دستور رهبر معظم انقلاب اسلامی که به مسئولان فرمودند: باید ترتیبی داده شود که داشتن گواهینامه دوره ابتدایی حداقل یک چیز واجب شمرده شود مثل داشتن شناسنامه. ایجاد معاونت یا مشاور رئیس محترم جمهور خاص آموزش بزرگسالان و اقسام سواد. تهیه و تصویب قانونی مدون و منسجم در مجلس محترم شورای اسلامی برای تشویقات و الزامات در برنامه ششم توسعه شفاف سازی وضعیت سطح سواد مردم در آمارگیری و به عبارتی رفع نقص در روشهای شمارش تعداد افراد بی سواد. رسانه ها ، بویژه صدا و سیما باید ورود جدی و با اولویت نسبت به برنامه های سوادآموزی داشته باشند. نیاز به برنامه مدون، منظم و منسجم برای آموزش اتباع خارجی بی سواد. تقویت باور بعضی از دستگاه های دولتی و غیر دولتی برای تشویق، دعوت، جذب و آموزش بی سوادان مخاطب. در راستای اهداف انسداد مبادی بی سوادی ضرورت دارد تلاش و برنامه ریزی و حمایت مادی و معنوی برای آموزش کودکان کار، بد سرپرست و بی سرپرست و معلولان جسمی و حرکتی، جلوگیری از مردودی دانش آموزان دیرآموز و قابل توجه و تارکین میان پایه تحصیلی انجام شود. برنامه ریزی برای پذیرش و شنیدن نقد برنامه های سوادآموزی کشور البته با ارائه راه کارها توسط نقادان و صاحبان نظر. برنامه ریزی و تلاش برای تقویت همکاری و همراهی اعضای باسواد خانواده برای تشویق و آموزش به اعضای بی سواد. محتوای آموزشی پیش از آنکه با رویکرد و لعاب سوادآموزی باشد باید صبغه مهارت آموزی آن پر رنگ تر باشد. تعیین مرجعی قانونی برای شناسایی و بازگرداندن دانش آموزان ترک تحصیل میان پایه ابتدایی و کودکان لازم التعلیم بازمانده از تحصیل به مدرسه بشارت باد بر تمامی حامیان، یاری گران و خادمین بی ادعای عرصه سوادآموزی و آموزش بزرگسالان، تعلیم و تربیت و آموزش و پرورش که پیامبر اعظم حضرت محمد مصطفی صلی الله علیه و آله در وصف جایگاه و خدمت آنان می فرمایند: هر کس طالبان علم را یاری کند دوستدار پیامبران و با آنان است(مفاتیح الحیات صفحه 359)
  • گروه خبری : اخبار
  • کد خبر : 324
کلمات کلیدی

نظرات

0 Comments for this article

نظر دهید

تاریخ آخرین بروزرسانی : 1395/06/23 09:10
رادیو رسا
accessibility__tooltip
تنظیمات قالب
گفتگوی آنلاین

سامانه ی گفتگوی آنلاین