جهش تولید با مشارکت مردم
تصویر امام رهبری
  • 1395/10/07 - 13:32
  • - تعداد بازدید: 843
  • - تعداد بازدیدکننده: 229
  • زمان مطالعه : 5 دقیقه
  • /appsettingFree

یادداشت مدیرکل آموزش و پرورش استان در روزنامه خراسان

به مناسبت آغاز هفته گرامیداشت نهضت سوادآموزی، یادداشتی به قلم مدیرکل آموزش و پرورش استان در همین رابطه و در روزنامه خراسان منتشر شد.

به گزارش روابط عمومی سازمان نهضت سواد آموزی به نقل از اداره اطلاع رسانی و روابط عمومی آموزش و پرورش خراسان رضوی، سوادآموزی در همه جای دنیا با حداقل معیارها که همان خواندن و نوشتن و حساب کردن چهار عمل اصلی است آغاز می‌شود و تا سطوح بالای علمی ادامه دارد. یکی از آرمان‌های توسعه هزاره سوم، سوادآموزی است که باسوادی شهروندان به عنوان یکی از عوامل توسعه انسانی نیز به حساب می‌آید. هر چقدر سواد افراد در کشوری افزایش پیدا کند، تولید علم، تولید کالا و خدمات نیز ارتقا پیدا می‌کند.



با سوادی با مصرف بهینه منابع نیز رابطه مستقیم دارد؛ یعنی هر چقدر شهروندان باسوادتر باشند، از منابع موجود مثل آب، خاک، باد و برق بهتر استفاده می‌کنندT همچنین بین سال‌های تحصیلی و انضباط شخصی هم رابطه مستقیم وجود دارد؛ طوری که می‌توان گفت افرادی که سطح تحصیلات بیشتری دارند، معمولا وجدان کاری و انضباط بیشتری دارند، باسوادی با معیارهای سلامت و بهداشت نیز رابطه مستقیم دارد و در هر جامعه‌ای که میزان باسوادی بیشتر است، سطح سلامت مردم نیز بالاتر و میزان مرگ و میر ـ بخصوص مرگ و میر کودکان ـ کمتر است  ضمن این که افراد باسواد معمولا رابطه اجتماعی بهتری با شهروندان برقرار می‌کنند و سطح روابط اجتماعی در جوامع باسواد، سالم‌تر از جوامع بی‌سواد است، اگر به کشورهایی که در آن جنگ، تبعیض و فقر بیشتری وجود دارد، نگاهی اجمالی بیندازیم، به راحتی متوجه می‌شویم که میزان بی‌سوادی در این کشورها بالاتر است.



ایران باتوجه به پیشینه تاریخی و اسلامی ؛ همواره به عنوان یکی از کشورهای مولد علم و تولیدکننده دانش مطرح بوده است ،نقش دانشمندان و چهره های برجسته علمی تاریخ ایران در دوران های طلایی رشد و توسعه دانش جهان نقشی بی بدیل و فراموش نشدنی ست،در کنار این موضوع در دین مبین اسلام هم توجه به علم آموزی به عنوان یکی از اصلی ترین فرایض و وظایف مسلمانان موردتاکید بوده است .



سازمان جهانی یونسکو به عنوان سازمانی که برنامه های علمی و فرهنگی را در دستور کار خود دارد با تکیه بر شعار «آموزش برای همه » دولت ها را موظف کرده تا پایان سال 2030 برای ریشه کنی بی سوادی اقدامات اجرایی و عملیاتی را در دستور کار قرار دهند ، موضوعی که از ابتدای شکل گیری انقلاب اسلامی ایران با دستور امام خمینی(ه) در هفتم دی ماه 1358 با تشکیل نهضت سوادآموزی و برای جبران عقب ماندگی در این حوزه در طول دوران حکومت طاغوت به عنوان یکی از اصلی ترین وظایف حوزه تعلیم و تربیت در دستور کار قرار گرفت.



در شرایط کنونی هم   سوادآموزی در موقعیت خاص و سرنوشت  سازی قرار گرفته و تغییرات گسترد ه ای در آن در حال صورت پذیرفتن است که همه این تغییرات با هدف تحقق منویات مقام معظم رهبری در ریشه کنی بی سوا دی دنبال می شود. مواجهه منطقی، ولایت مدارانه و مسئولانه در شتاب بخشی به برنامه ها حائز اهمیت بوده و مورد انتظار است.



امروز با گذشت 37 سال از فرمان تاریخی امام راحل (ره) با بسیج همگانی دستگاه های مختلف در طول این مدت شاهد رشد بسیارخوبی در حرکت نهضت سوادآموزی در کشور بوده ایم و به برکت همین حرکت انقلابی بیش از 98 درصد مردم کشور ما از نعمت سواد بهره مند شده اند و باید اذعان کنیم که اگر نبود نگاه بلند امام خمینی به موضوع سوادآموزی و توجه و تاکید مقام معظم رهبری به ادامه روند برنامه های این بخش ، امروز شاهد این پیشرفت چشمگیر که قطعا منجر به توسعه یافتگی بیش از پیش جامعه خواهد شد نبودیم.



با توجه به آنکه بانک های ثبتی و اطلاعاتی بر اساس سوابق تحصیلی افراد تاکنون در کشور به وجود نیامده است تنها معیار و مبنای شمارش افراد بی سواد سرشماری و خوداظهاری افراد است این در حالی است که در کشورهای توسعه یافته بانک های اطلاعاتی از وضعیت آموزشی هر فرد وجود دارد و از این بانک ها برای اعلام بیسوادان استفاده می کنند اما در راستای تحقق هدف ریشه کنی بی سوادی امروز در آموزش و پرورش استان با بررسی خانه به خانه و نفر به نفر افراد بی سواد شناسایی شده و آموزش می بینند.



در استان خراسان رضوی نیز با همکاری درون بخشی دستگاه های مسئول در این بخش خوشبختانه رشد چشمگیری را در حوزه جذب و ارائه خدمات آموزشی به بی سوادان بودیم، در دولت تدبیر و امید نیز با درنظر گرفتن مشوق های بسیارخوب تلاش کردیم در این بخش رشد مطلوبی را ایجاد کنیم و خوشحالیم که امسال براساس آمارها از میان 60 هزار فرد بی سواد ثبت شده،  50 درصد آن ها پس از طی شدن فرآیند شناسایی، جذب کلاس های نهضت سوادآموزی شده و قطعا با برنامه ریزی های انجام شده در ادامه مسیر ، شاهد ریشه کنی بی سوادی در استان و کشور خواهیم بود.



اما نباید فراموش کنیم که در حال حاضر و علیرغم توسعه فناوری های گوناگون ، هنوز هم جذب سوادآموزان با مشکلات و چالش های زیادی روبروست ؛ ایجاد شرایط برای آموزش فراگیر سوادآموزان و جلوگیری از عدم بازگشت آن ها به بی سوادی در کنار مقابله با ترک تحصیل کودکانی که دچار مشکلات اجتماعی و خانوادگی هستند در کنار لزوم افزایش کیفیت و آموزش مداوم، تحقیق و توسعه و افزایش دسترسی جامعه هدف به اطلاعاتی که به آن نیاز دارد امروز از چالش های اساسی پیش روی این بخش است.


نکته پایانی این که اگر می خواهیم به  اهداف توسعه پایدار در سند ملی آموزش 2030 در ایران که تضمین آموزش با کیفیت، عادلانه و فراگیر و ترویج فرصتهای یادگیری مادام‌العمر برای همه را دنبال می کند دست پیدا کنیم باید ایجاد زمینه برای ریشه کنی بی سوادی در سطوح مختلف را با ایجاد یک نهضت همگانی برای همراهی با نهضت سوادآموزی با جدیتی بیش از گذشته دنبال کنیم

  • گروه خبری : اخبار,اخبار سازمان
  • کد خبر : 603
کلمات کلیدی

نظرات

0 Comments for this article

نظر دهید

تاریخ آخرین بروزرسانی : 1395/10/07 13:32
رادیو رسا
accessibility__tooltip
تنظیمات قالب
گفتگوی آنلاین

سامانه ی گفتگوی آنلاین