جهش تولید با مشارکت مردم
تصویر امام رهبری
  • 1400/08/05 - 08:53
  • - تعداد بازدید: 461
  • - تعداد بازدیدکننده: 352
  • زمان مطالعه : 3 دقیقه
  • /appsettingFree

مرکز یادگیری محلی سوادآموزی نباید به مرکز فنی و حرفه ای تبدیل شود

مدیرکل دفتر برنامه ریزی دوره های سوادآموزی سازمان نهضت سوادآموزی گفت: مراکز یادگیری محلی محل تلفیق علم و هنر است و با توجه به اهمیت و جایگاه مراکز یادگیری محلی در حل مشکلات و مسائل بومی محلی فراگیران شایسته است این مراکز زیر نظر استاندار فعالیت نمایند.

به گزارش روابط عمومی سازمان نهضت سواد آموزی، به نقل از اداره اطلاع رسانی و روابط عمومی آموزش و پرورش فارس عابدین بازگیر در وبینار آموزشی با کارشناسان سوادآموزی فارس که به منظور تشریح وظایف و روند فعالیت های مراکز یادگیری محلی برگزار شد ضمن برشمردن چالش‌ها و مسائل و مشکلات پیش روی این مراکز گفت: در مرکز یادگیری محلی با خلق و توسعه فرصت های یادگیری جدید ،تقویت مشارکت محلی، تعامل اثربخش و ارائه آموزش‌های آینده‌نگر، سوادآموزان به سطحی از توانمندی و مهارت های پایه برای بهتر زیستن دست می یابند.


مدیرکل دفتر برنامه ریزی دوره های سوادآموزی سازمان نهضت سوادآموزی گفت: رویکرد این مراکز تقویت مشارکت و مدیریت محلی بوده و در همه مناطق شهری و روستایی خصوصاً در مناطق غیر برخوردار می توانند نقش و رسالت مهمی در رسیدن به اهداف توسعه فرهنگی اجتماعی کشور داشته باشند.


بازگیر گفت: : ایجاد، تاسیس و توسعه کمی و کیفی این مراکز الگوی است که سازمان علمی فرهنگی یونسکو آن را ترویج داده و علت توجه ویژه یک سازمان و نهاد بین المللی نظیر یونسکو به مراکز یادگیری محلی و ترویج آن نقش مهم و کم نظیری است که این مراکز در حل مسائل و مشکلات بومی و محلی مخاطبان و فراگیران خود دارند .


وی خاستگاه اصلی تشکیل مراکز یادگیری محلی را در جنوب شرق آسیا دانست و افزود: تاسیس این مراکز از آنجا نشأت گرفته و آغاز گردیده و سپس به دیگر کشورها نیز تسری یافته است.


 بازگیر گفت: مرکزی می‌تواند موفق عمل کند که درست و اصولی تاسیس شده باشد به این معنا که بر اساس نیازسنجی منطقه ای با در نظر گرفتن اقبال عمومی جامعه محلی تاسیس شده باشد و در راستای حل و یا کاستن از مشکلات و مسائل بومی و منطقه‌ای گام بردارد.


مدیرکل دفتر برنامه ریزی دوره های سوادآموزی سازمان نهضت سوادآموزی گفت: مرکز یادگیری محلی محل تلفیق علم و هنر است و با توجه به اهمیت و جایگاه این مراکز در حل مسائل و مشکلات بومی و محلی فراگیران و مخاطبان شایسته است این مراکز زیر نظر استاندار هر استان به عنوان  عالی‌ترین مقام هر استان می باشد به فعالیت خود ادامه دهد تا اثربخشی این مراکز بیشتر و پررنگ تر مشخص شود.


 بازگیر گفت: عدم تشریح درست و به موقع وظایف مرکز یادگیری محلی و مدیر آن ،عدم توجه به شاخص ها در تشکیل این مراکز، نبود فضای آموزشی مطلوب و مناسب، عدم توجه جدی به نقش و جایگاه مرکز یادگیری محلی و عدم توجه به فرهنگ و اعتقادات مردم در تاسیس مراکز یادگیری محلی از جمله چالش‌های مهم و اساسی در این زمینه می باشد.


بازگیر افزود :نیازسنجی یکی از موضوعات مهم و حائز اهمیت در تاسیس یک مرکز یادگیری محلی می باشد و باید توجه داشته باشیم که نیازسنجی یک فرایند علمی است و با نظرسنجی و خواسته سنجی فرق می‌کند .


وی گفت: در امر دایر نمودن مراکز یادگیری محلی باید ابتدا هنر تبدیل نیاز به خواسته را داشته باشیم یعنی ابتدا باید نیاز بومی محلی یک منطقه را بسنجیم و سپس آن نیاز را به یک خواسته عمومی تبدیل کنیم و در گام بعدی با تاسیس مرکز یادگیری محلی در پی برآورده نمودن  آن نیاز باشیم .


مدیرکل دفتر برنامه ریزی دوره های سوادآموزی سازمان نهضت سوادآموزی گفت: یکی از مباحث اصلی دیگر در بحث مراکز یادگیری محلی توجه به آموزش مهارتهای شغلی و مهارتهای حرفه‌ای است و باید بدانیم که این دو مقوله با هم تفاوت دارد .


وی افزود مهارت شغلی آن چیزی است که با ایجاد شغل و کار در ارتباط می باشد و جنبه اقتصادی و مالی پیدا می‌کند اما مهارت حرفه‌ای با هنر سر و کار دارد یعنی فرد بتواند با استفاده از آموخته های خود از آن استفاده بهینه در زندگی فردی و اجتماعی خود به نماید.

  • گروه خبری : اخبار,اخبار سازمان,اسلایدر
  • کد خبر : 4693
کلمات کلیدی

نظرات

0 Comments for this article

نظر دهید

تاریخ آخرین بروزرسانی : 1400/08/05 08:53
رادیو رسا
accessibility__tooltip
تنظیمات قالب
گفتگوی آنلاین

سامانه ی گفتگوی آنلاین