تشریح برخی از طرحهای در حال اجرای سوادآموزی و فعالیتهای مراکز یادگیری محلی توسط معاون وزیر و رئیس سازمان
نگاهی بر اقدامات و دستاوردهای سازمان نهضت سواد آموزی در آستانه چهل و سومین سالکرد پیروزی انقلاب اسلامی
به گزارش روابط عمومی سازمان نهضت سواد آموزی ، محمدزاده معاون وزیر و رئیس سازمان در ادامه گفتگو با خبرنگار این روابط عمومی به مناسبت چهل و سومین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ، به تشریح برخی طرح های در حال اجرای سواد آموزی و فعالیتهای مراکز یادگیری محلی درکشور پرداخت .
محمد زاده با اشاره به آموزش اولیای بی سواد دانش آموزان گفت :این طرح با هدف به صفر رساندن بیسوادی در بین اولیای دانشآموزان از طریق تقویت نقش و مسئولیت مدیر مدرسه، استفاده از ظرفیت و امکانات مدرسه و بهرهگیری مطلوب از نقش دانشآموزان در شناسایی و جذب و آموزش اولیاء تدوین شده و به اجرا در آمده است . این طرح از آغاز به کار خود در سال 93 توانسته است، قریب به 544 هزار نفر والدین بیسواد را در سراسر کشور شناسایی و آموزش دهد. والبته این طرح به عنوان یک تجربه ملی موفق توسط یونسکو اعلام و در وبسایت موسسه آموزش مادام العمر UIL درج گردید. با توجه به اینکه این طرح در سالهای 93تا 99 به طور جدی پیگیری و دنبال شده است و در سال 1400 تا کنون تعداد 28736نفر والدین بی سواد را تحت آموزش قرار داده است.
معاون وزیر و رئیس سازمان نهضت سوادآموزی ، به مبحث سواد آموزی عشایر پرداخت و بیان داشت : با هدف ارتقاء شاخص باسوادی و بالابردن سطح آگاهی جامعه عشایری کشور با هماهنگی سازمان امور عشایری ایران در حال اجرا است. این طرح از آغاز به کار خود ، تاکنون با توانمندسازی هزاران نفر از آموزشدهندگان باسواد جامعه عشایری و روستایی توانسته است بیش از 328 هزار نفر از زنان و دختران عشایری را تحت پوشش دوره سوادآموزی برده و آموزش دهد.
محمدزاده همچنین درخصوص راهاندازی مراکز یادگیری محلی در راستای تحقق شعار آموزش برای همه گفت : این موضوع گام مهمی است در کاربردی کردن آموزش بزرگسالان. این مراکز مکان مناسبی هستند که مخاطبین با توجه به نیاز زندگی خود از برنامههای متنوع استفاده نمایند، در این مراکز علاوه بر آموزش پایه سواد، مهارتهای زندگی، اجتماعی، حقوق شهروندی و شغلی و حرفهای را به افراد سوادآموز ارائه مینماید. در سال های 1379 لغایت 1386 تعداد 3512 مرکز یادگیری محلی راه اندازی شد و مجدداً بر اساس مصوبه هئیت محترم دولت(مصوبه شماره145901/ت11750 هـ مورخ 2/12/93 ) از سال 1394 با شیوه جدید و به شکل دولتی، غیر دولتی و مشارکتی راهاندازی شد و در سال 1399 به تعداد 493 مرکز فعال رسید و در سال 1400 این رقم به 510 مرکز در سراسر کشور رسیده که دارای فعالیت های سوادآموزی می باشد.
وی با اشاره به سوادآموزی پایه اضافه کرد : براساس بخشنامه مراکز یاد گیری محلی، در هر مرکز حداقل تعداد 75 نفر از بی سوادان و کم سوادان حوزه استحفاظی آن مرکز در دوره های سوادآموزی ثبت نام کرده و آموزش خواندن ، نوشتن و حساب کردن و روخوانی قرآن را تا پایان دوره ابتدایی می گذرانند . درسال 99 قریب به تعداد 240548نفر در این مراکز آموزش دیده اند و این رقم تاکنون در سال1400 تعداد 133236 نفر می باشد که تا پایان سال مداومت و افزایش خواهد داشت .
معاون وزیرو رئیس سازمان به موضوع آموزش مهارتهای زندگی و توانمند سازی مخاطبان برای ایفای نقش مناسب تر در رویدادهای زندگی براساس هنجارهای ایرانی- اسلامی پرداخته و بیان داشت :در سال 1396 مجموعه راهنمای آموزش مهارتهای اساسی زندگی و حقوق شهروندی را در4 موضوع اعتقادی، اجتماعی، فرهنگی، و مهارت های زندگی و40 عنوان با همکاری دفتر برنامه ریزی و توسعه خدمات آموزشی مؤسسه آموزش عالی علمی و کاربردی بهزیستی و سازمان نهضت سوادآموزی تدوین گردید. بستر استفاده از این مجموعه، آموزش مهارت آموزی و آموزش حقوق شهروندی در مرا کز یادگیری محلی تعیین شد. این مجموعه مهارت های زندگی، شامل مجموعه ای از توانایی هاست که قدرت سازگاری و رفتار مثبت و کارآمد را افزایش می دهند. در نتیجه ی این توانایی، شخص قادر خواهد بود مسئولیت های مربوط به نقش های اجتماعی خود را بپذیرد و با چالش ها و مشکلات روزانه زندگی به شکل مؤثر روبه رو شود. در تدوین این مجموعه سعی شده است ، با ارائه مبانی نظری مهارت و ارائه تعداد ی طرح درس ساده و مبتنی بر مهارت آموزی، مربیان در آموزش بهتر و مؤثّرتر یاری شوند.از جمله مهارت های حرفه ای مورد آموزش به پرورش قارچ، کاشت گل در منزل، خیاطی، گلدوزی، شیرینی پزی، پرورش دام و طیور خانگی و...... می توان اشاره نمود.
معاون وزیر و رئیس سازمان به بسته تحولی پیوند سواد و زندگی اشاره کرد و گفت : یکی از ویژگی های سوادآموزان بزرگسال، داشتن مسئولیت های مختلف شغلی، خانوادگی، اقتصادی و اجتماعی است، به همین دلیل رغبت به آموزش مهارتی دارند که با به کاربستن آن بتوانند مشکلات آنی و ضروری اجتماعی، خانوادگی یا اقتصادی خود را برطرف کنند؛ لذا لحاظ شدن این خواسته در برنامه آموزشی سبب رغبت سوادآموزان برای حضور در برنامه های سوادآموزی می شود. به این منظور پروژه "پیوند سواد وزندگی" در راستای جلسات شورای راهبردی سند تحول، مبتنی بر راهکارهای سند و برنامه های زیر نظامهای ششگانه به تصویب رسید و بر اساس ابلاغیه 45630 تاریخ7/4/99 به سازمان نهضت سوادآموزی برای توانمندسازی مخاطبین مراکز یادگیری محلی منعکس گردید. و از مهرماه 1399 تا آبان 1400 با وجود شرایط حاد کرونای و محدودیتهای مادی در 31 استان کشور به تعداد 131 مرکز در حال انجام است.بر اساس آمار به دست آمده؛ جذب سوادآموز در مراکز یادگیری محلی مجری بسته تحولی "پیوند سواد وزندگی" در مقایسه با مراکز یادگیری محلی عادی بهطور متوسط 50 نفر سوادآموز برابر 100 درصد بیشتر بوده است. و میزان حضور و نگه داشت سوادآموز در مراکز طرح پیوند سواد وزندگی نسبت به مراکز عادی 22 درصد بیشتر است.
نظر دهید