جهش تولید با مشارکت مردم
تصویر امام رهبری
  • 1403/11/16 - 02:22
  • - تعداد بازدید: 45
  • - تعداد بازدیدکننده: 33
  • زمان مطالعه : 4 دقیقه
  • /appsettingFree
رئیس سازمان نهضت سوادآموزی در نشست شورای آموزش‌وپرورش استان تهران؛

ضرورت تشکیل شورای پشتیبانی سوادآموزی در استان‌ها/ لزوم تهیه اطلس بی‌سوادی / نیاز به به‌روزرسانی سازمان با تغییرات جهانی

عبدالرضا فولادوند راد رئیس سازمان نهضت سوادآموزی پیرامون تدوین و به‌روزرسانی اطلس بی‌سوادی سخن گفت و تأکید نمود که این اطلس می‌تواند به شناسایی مناطق و روستاهایی که بیشترین بی‌سوادی را دارند، کمک کند تا برنامه‌ریزی‌های لازم در آن مناطق انجام شود.

 به گزارش روابط‌عمومی سازمان نهضت سوادآموزی، عبدالرضا فولادوندراد رئیس سازمان نهضت سوادآموزی در نشست شورای آموزش‌وپرورش استان تهران که به ریاست محمدصادق معتمدیان، استاندار تهران برگزار شد، با بیان تهنیت اعیاد شعبانیه و دهه مبارک فجر و همچنین تبریک انتصاب‌های جدید برخی حاضرین، به بیان دستاوردهای انقلاب اسلامی و فرامین اندیشمندانه رهبر کبیر انقلاب از جمله تشکیل سازمان نهضت سوادآموزی پرداخت و به اهمیت تشکیل شورای پشتیبانی سواد حداقل ۲ بار در سال با حضور شرکای آموزش‌وپرورش در استان تهران اشاره نمود.
معاون وزیر آموزش‌وپرورش با یادآوری صدور فرمان تاریخی امام خمینی (ره) در جریان بالنده تشکیل نهضت سوادآموزی خاطرنشان کرد: رهبر کبیر انقلاب با درک این واقعیت که راه پیشرفت جامعه و ریل توسعه سواد و آموزش از مسیر علم‌آموزی می‌گذرد پیامی با رنگ و بوی فرهنگی در هفتم دی‌ماه ۱۳۵۸ صادر نمود که مقدمه‌ای برای انقلاب‌فرهنگی و تشکیل نهضت سوادآموزی گردید.
وی با اشاره به دستاوردهای بین‌المللی نهضت سوادآموزی بیان کرد: نهضت سوادآموزی در طول این ۴۴ سال با تمام توان، در پیشبرد اهدافش اهتمام ورزیده و بعد از انقلاب، درصد باسوادی در گروه سنی ۱۰ تا ۴۹ سال و بالاتر، از ۴۸.۸ درصد در سال ۱۳۵۵، به حدود ۹۷ درصد تا کنون رسیده است.

 رئیس سازمان نهضت سوادآموزی پیرامون تدوین و به‌روزرسانی اطلس بی‌سوادی سخن گفت و تأکید نمود که این اطلس می‌تواند به شناسایی مناطق و روستاهایی که بیشترین بی‌سوادی را دارند، کمک کند تا برنامه‌ریزی‌های لازم در آن مناطق انجام شود.
 عبدالرضا فولادوند راد بیان کرد: باتوجه‌به تجمیع شورای آموزش‌وپرورش شهر و شهرستان‌های استان تهران، می‌طلبد جلسه‌ای جداگانه برای شورای پشتیبانی سوادآموزی برگزار شود که این درخواست با تأیید استاندار تهران همراه گردید.

 معاون وزیر آموزش‌وپرورش در ادامه به بیان تعاریف سواد پرداخت و گفت: تا امروز یونسکو ۴ تعریف از سواد ارائه داده که در تعریف اول، سواد را معادل توانایی خواندن و نوشتن دانستند و این توانایی را صرفاً محدود به خواندن و نوشتن زبان مادری کردند. به بیان دیگر، در سال‌های پیشین باسواد کسی بود که توانایی خواندن و نوشتن زبان مادری خود را داشت و جنبه‌های دیگر از مهارت‌های زندگی جزء سواد به‌حساب نمی‌آمد.
وی افزود: دومین تعریف: در اواخر قرن بیستم، یعنی زمانی که تکنولوژی‌های جدید به جهان آمدند و کامپیوتر و اینترنت درحال‌توسعه بود، یونسکو تعریف انواع سواد را تغییر داد و آن تکمیل کرد. در دومین تعریف، علاوه بر توانایی خواندن و نوشتن زبان مادری فرد باسواد باید توانایی استفاده از کامپیوتر و درک یک‌زبان خارجی را نیز داشته باشد.
عبدالرضا فولادوند راد در تشریح سومین تعریف یونسکو بیان کرد: دهه دوم قرن ۲۱ زمانی دیگری برای تغییر تعریف انواع سواد از نظر یونسکو بود. در تعریف سوم ماهیت سواد مورد تغییر قرار گرفت. یونسکو این بار ۱۲ مهارت را نام برد و دانستن آن‌ها را معادل باسواد بودن شمرد.
رئیس سازمان نهضت سوادآموزی عنوان نمود: چهارمین و جدیدترین تعریف انواع سواد از نظر یونسکو در سال ۲۰۱۷ منتشر شد. توانایی تغییر، نکته‌ای است که یونسکو در جدیدترین تعریف به‌عنوان سواد معرفی کرد و فرد باسواد را کسی خواند که بتواند از آموخته‌های خود در زندگی استفاده و تغییری ایجاد کند. زیرا همان‌طور که در تعریف یادگیری در علم روان‌شناسی آمده، یادگیری به معنای تغییرات نسبتاً پایدار در رفتار است؛ بنابراین باید بگوییم توانایی تغییر، سواد و یادگیری در رابطه‌ای مستقیم با یکدیگر هستند.
وی اضافه کرد: متأسفانه در طی ۴۴ سال گذشته ما در مرحله اول سوادآموزی مانده‌ایم و نیاز به به‌روزرسانی خود با تغییرات جهانی داریم.
رئیس سازمان نهضت سوادآموزی با اشاره به‌حکم برنامه هفتم توسعه مجلس بیان کرد: در حکم برنامه هفتم توسعه"وزارت آموزش‌وپرورش مکلف گردید؛ اقدام قانونی لازم را برای بازنگری در اساسنامه نهضت سوادآموزی جمهوری اسلامی ایران مصوب سال۳/۳/ ۱۳۶۳ باهدف ریشه‌کنی کامل بی‌سوادی مطلق و توسعه و تعمیق سواد در جهت ارتقای سواد عمومی جامعه مبتنی بر مفاهیم جدید و آموزش مستمر همگانی انجام دهد" که به‌روزرسانی این اساسنامه نهایی گردیده و به مجلس ارائه شده است.

عبدالرضا فولادوند راد با ارائه توضیحاتی پیرامون بازنگری و نهایی‌سازی اساسنامه خاطرنشان کرد: طبق اساسنامه جدید، سازمان آموزش عمومی و بزرگسالان، سازمانی آموزشی و فرهنگی وابسته به وزارت آموزش‌وپرورش است که به‌صورت هیئت‌امنایی و بر اساس مقررات اساسنامه جدید اداره می‌گردد.
 
شایان‌ذکر است؛ در پایان جلسه، لوح تقدیر وزیر محترم آموزش‌وپرورش کشور به مناسبت موفقیت‌های سوادآموزی شهر تهران به استاندار تقدیم شد.









 

  • گروه خبری : اخبار,اخبار سازمان
  • کد خبر : 11200
کلمات کلیدی
الهه بهرامیان
خبرنگار

الهه بهرامیان

تصاویر

نظرات

0 Comments for this article

نظر دهید

تاریخ آخرین بروزرسانی : 1403/11/16 02:22
رادیو رسا
accessibility__tooltip
تنظیمات قالب
گفتگوی آنلاین

سامانه ی گفتگوی آنلاین