جهش تولید با مشارکت مردم
تصویر امام رهبری
  • 1402/06/27 - 08:14
  • - تعداد بازدید: 202
  • - تعداد بازدیدکننده: 195
  • زمان مطالعه : 6 دقیقه
  • /appsettingFree

با حضور استاندار کردستان: دومین نشست شورای پشتیبانی سوادآموزی استان برگزار شد

دومین نشست شورای پشتیبانی سوادآموزی استان با حضور استاندار کردستان، مدیر کل آموزش و پرورش، معاون سوادآموزی استان و اعضای شورا برگزار شد.

به گزارش روابط‌عمومی سازمان نهضت سوادآموزی به نقل از اداره کل آموزش و پرورش استان کردستان، دومین نشست شورای پشتیبانی سوادآموزی استان، با حضور استاندار کردستان، مدیر کل آموزش و پرورش، معاون سوادآموزی استان و اعضای شورا در سالن شهدای گمنام استانداری برگزار شد.

اسماعیل زارعی کوشا استاندار کردستان در این نشست با تبریک حلول ماه ربیع الاول، از مدیر کل آموزش و پرورش، معاون سوادآموزی استان، مدیران و رؤسای شهرستانها و مناطق و کلیه دست اندرکاران سوادآموزی تشکر کرد و گفت: از زمان قبول مسئولیت این حوزه توسط معاون سوادآموزی استان، اقدامات و فعالیت ها با جدّیت پیگیری شده است که حاصل آن کسب موفقیت و دستاوردهای اخیر است که شایسته تقدیر می باشد.

وی بر برگزاری منظم و فصلی جلسات شورای پشتیبانی سوادآموزی در سطح استان و شهرستانها تأکیدکرد و گفت : اهداف دوره های سوادآموزی به صورت کمّی و کیفی و حجم ابلاغی روشن است که در برنامه ریزی و ارائه گزارش امروز مشخص و قابل ارزیابی است، لذا اهتمام لازم برای پوشش برنامه های آموزشی و مکمل مورد تأکید می باشد.

در ابتدای این نشست هاشم ناظمی جلال مدیر کل آموزش و پرورش کردستان، گزارشی از نتایج پیگیری مصوبات ارائه و با بیان اینکه اکثر مصوبات جلسه قبل اجرایی شده است از همکاری و همراهی اعضای شورا در راستای تحقق برنامه های سوادآموزی تشکر کرد.

هم چنین در ادامه گلبهار خسروی معاون سوادآموزی آموزش و پرورش کردستان به تشریح عملکرد سال گذشته این حوزه و حجم ابلاغی و دستورالعمل کلاس گذاری سوادآموزی در سال ۱۴۰۲ پرداخت.

 وی گزارشی از عملکرد شورای پشتیبانی سوادآموزی شهرستان ها و مناطق در سال ۱۴۰۱ و نیمه اول سال ۱۴۰۲ ارائه و با بیان اینکه در مجموع ۶۲ جلسه در سطح استان برگزار و حاصل آن  ۳۳۹ مصوبه می باشد،گفت : حدود ۷۳ درصد مصوبات شورا اجرایی شده است.

 خسروی اهم تصمیمات اتخاذ شده در جلسات شورای پشتیبانی سوادآموزی استان را تشریح کرد و برگزار نشدن کامل جلسات شورا در طول سال، اجرایی نشدن برخی از مصوبات و عدم دسترسی به آمار و اطلاعات مورد نیاز و ضعف در همکاری شرکا و دستگاه ها را از اهم مشکلات و موانع پیش روی شورا بر شمرد.

 معاون سوادآموزی استان در ادامه گزارشی از پوشش و عملکرد سوادآموزی استان در سال ۱۴۰۱ ارائه کرد و با بیان اینکه در سال گذشته ۱۲ هزار و ۸۰۰ نفر حجم در دوره های سوادآموزی به استان ابلاغ شده بود، اظهار داشت: با اهتمام مجموعه و تلاش دست اندرکاران، استان موفق شد با پوشش ۹۵.۹ درصدی ، رتبه هشتم کشوری را کسب نماید.

 وی از اتمام فعالیت ۶۵ درصدی کلاس های سوادآموزی سال ۱۴۰۱ خبر داد و گفت: یکی از مشکلات سوادآموزی استان بعد از شناسایی، جذب و آموزش، موضوع نگهداشت سوادآموزان و ترک کلاس است و به دلیل شروع دیر هنگام کلاسگذاری در سال گذشته، این موضوع بیشتر مشهود است.

 وی هم چنین گزارشی از ارزیابی عملکرد سوادآموزی شهرستانها و مناطق در سال تحصیلی گذشته ارائه کرد و گفت: علاوه بر نظارت حضوری و غیر حضوری که در طول سال انجام و روند کمی و کیفی فعالیت های سوادآموزی در حوزه های مختلف طی دو مرحله بررسی شده است، گفت: بر اساس شاخص ها و معیار های ابلاغی سازمان، عملکرد شهرستان ها و مناطق در ۲۴ شاخص و مجموع ۱۱۰۰ امتیاز ارزیابی و نتایج آن در سه گروه اعلام و از شهرستانها و مناطق برتر تجلیل خواهد شد.

 خسروی با اشاره به نامگذاری ۱۷ شهریور ( ۸ سپتامبر ) به نام روز جهانی سوادآموزی، موضوع انتخابی یونسکو برای سال جاری را « ترویج سواد برای جهان در حال گذار، ایجاد بنیان جوامع پایدار و صلح آمیز » عنوان کرد و گفت: هر ساله به همین مناسبت ویژه برنامه های برگزار می شود.

 معاون سوادآموزی استان در بخش دیگری از سخنان خود از ابلاغ حجم دوره های سوادآموزی سال ۱۴۰۲ خبر داد و با بیان اینکه ۱۳ هزار و ۸۰۰ نفر حجم برنامه های آموزشی و مکمل هست، حجم دوره سوادآموزی را ۵۳۰۰ نفر، انتقال ۴۵۰۰ نفر و دوره تحکیم را ۴ هزار نفر اعلام کرد و گفت: بر اساس آمار بر آوردی استان و عملکرد مناطق در پوشش، حجم ابلاغی برنامه های آموزشی و مکمل در بین شهرستانها و مناطق توزیع و ملاک عمل قرار گرفته است.

 وی از آغاز کلاسگذاری سال ۱۴۰۲ سوادآموزی از شهریور ماه جاری خبر داد و با بیان اینکه ثبت نام کلاس ها تا پایان آذر ماه ۱۴۰۲ ادامه دارد، اظهار داشت: دستورالعمل کلاسگذاری به مناطق استان ابلاغ و انتظار می رود این موضوع در دستور کار شورای پشتیبانی و گروه بهبود کیفیت سوادآموزی شهرستان ها قرار بگیرد و از ظرفیت های مختلف و همراهی اعضا در راستای تحقق اهداف و برنامه استفاده شود.

 به گفته وی توزیع حجم ابلاغی در بین مناطق، شناسایی مؤسسات واجد شرایط همکاری، برگزاری جلسات گروه بهبود کیفیت و کمیته واگذاری، دریافت و ابلاغ سرانه هزینه تمام شده دوره های آموزشی، آغاز کلاسگذاری و تمهید مقدمات و پیش بینی و برگزاری جلسات توجیهی کارشناسان و دست اندرکاران از جمله اقدامات استان قبل از عملیات کلاسگذاری می باشد.

 معاون سوادآموزی استان در ابخش دیگری از سخنان خود به تشریح زمان و نحوه کلاسگذاری سال ۱۴۰۲ پرداخت و گفت : بر اساس دستورالعمل ابلاغی، نام نویسی از واجدان شرایط گروه سنی ۵۰ تا ۶۰ سال به میزان ۲۰ درصد از تعداد سوادآموزان دوره های سوادآموزی و انتقال مجاز خواهد بود.

 وی با بیان اینکه در اجرای دستورالعمل ابلاغی حد نصاب امتیازات برای تشکیل کلاس تلفیقی استان ۷۰ امتیاز منظور شده است، کسب حد نصاب امتیاز با توجه به سطح استان را شرط لازم و داشتن حداقل ۱۰ سواد آموز را شرط کافی تشکیل کلاس عنوان کرد و گفت: برای جذب هر سوادآموز ۱۰ امتیاز ، سواد آموز دوره انتقال ۵ امتیاز و سوادآموز دوره تحکیم ۱ امتیاز در نظر گرفته شده است.

 خسروی هم چنین فرایند تأیید کلاس ها در دو مرحله، نحوه رصد وضعیت کلاس، پیش ثبت نام و کنترل سامانه ای آن را تشریح کرد و در ادامه با اشاره به ضوابط و شرایط بکارگیری نیروی انسانی، اولویت اصلی سازمان را جلب همکاری معلمان رسمی و پیمانی شاغل و بازنشسته عنوان کرد و با بیان اینکه جذب هر گونه آموزش دهنده جدید تحت هر عنوان و شرایطی ممنوع است، تصریح کرد: آموزش دهندگان فعال مکلّف به تشکیل کلاس هستند و چنانچه فردی در سال جاری کلاس نداشته باشد در پایان سال غیر فعال خواهد شد.

 وی در پایان دستاوردهای معاونت سوادآموزی استان را تشریح کرد و کسب رتبه پنجم کشوری در ارزیابی عملکرد سال ۱۴۰۱ ، کسب رتبه استان مؤثر در اجرای فراخوان بین المللی رسا و کسب رتبه هشتم کشوری در پوشش حجم ابلاغی دوره های سوادآموزی در سال ۱۴۰۱ را سه موفقیت این حوزه بر شمرد . 

 گفتنی است در این نشست پیرامون کلاسگذاری سوادآموزی در سال ۱۴۰۲و نحوه مشارکت دستگاه ها و بهره گیری از ظرفیت های مختلف برای پیشبرد برنامه های سوادآموزی بحث و تبادل نظر و تصمیمات لازم در این خصوص اتخاذ شد.

  • گروه خبری : اخبار,اخبار سازمان
  • کد خبر : 8256
کلمات کلیدی

نظرات

0 Comments for this article

نظر دهید

تاریخ آخرین بروزرسانی : 1402/06/27 08:14
گفتگوی آنلاین
رادیو رسا
تنظیمات قالب
گفتگوی آنلاین

سامانه ی گفتگوی آنلاین