جهش تولید با مشارکت مردم
تصویر امام رهبری
  • 1403/02/12 - 09:25
  • - تعداد بازدید: 85
  • - تعداد بازدیدکننده: 77
  • زمان مطالعه : 4 دقیقه
  • /appsettingFree

چهره های موفق سوادآموزی 4

از کلاس های سوادآموزی و آموختن سواد تا معلم شدن..... گفتگو با چهره موفق سوادآموزی ، لیلا لطفی نیا فیروزجایی معلم مدرسه سلمان فارسی روستای هشتری منطقه بندپی شرقی استان مازندران

 

به گزارش روابط عمومی سازمان نهضت سوادآموزی، به مناسبت فرارسیدن هفته معلم ، و در ادامه گفتگو با معلمانی که تحت عنوان "چهره های موفق سوادآموزی" شناخته می شوند، گفتگویی با لیلا لطفی نیا فیروزجایی معلم مدرسه سلمان فارسی روستای هشتری منطقه بندپی شرقی استان مازندران انجام شده که تقدیم می گردد:

 

  • سلام لطفاً خودتونو معرفی بکنین و به ما بگین که الان در کجا مشغول خدمت هستیم و چند سال سابقه دارین ؟

عرض سلام و ادب و احترام دارم خدمت شما

من لیلا لطفی نیا فیروزجایی هستم معلم مدرسه سلمان فارسی روستای صعب العبور هشتری منطقه بندپی شرقی استان مازندران و ۴ سال سابقه آموزگاری دارم

 

  • دلیل اصلی بی‌سوادی شما در گذشته چه بوده ؟ و مشوقتان برای آمدن به کلاس‌های سوادآموزی چه کسی بود ؟ نقطه شروع انگیزه و علاقه‌مندی به سوادآموزی در شما چگونه چه سالی و در چند سالگی‌تان ایجاد شد؟

 

دلیل بی سوادی من این بود که در آن زمان تنبیه روی دانش آموز انجام می‌دادند من به خاطر همین از معلم می‌ترسیدم به خاطر همین از مدرسه فرار کردم دلیل اصلی ترس من این بود

 مشوق اصلی من پدر بنده بودن که خیلی تاکید می‌کردند به سواد و علم و دانش که بروم سراغ تحصیلات که مشوق اصلی من ایشون بودند که  همین الان از ایشون تشکر می‌کنم که واقعاً این لطفو در در حق بنده نمودند

 نقطه شروع من از اونجا شروع شد که من از کلاس اول از مدرسه ترسیدم از مدرسه فرار کردم تقریباً حول و حوش سال  ۱۳۷۰ بود که من رفته بودم وارد حیطه سوادآموزی شدم که اون موقع میومدن خونه ما اسم می‌نوشتند برای مرکز جمع آوری سواد یه معلمی بود که می‌گفت من برای نهضت سوادآموزی می‌خوام ثبت نام کنم منم رفتم ثبت نام کردم و دوره‌های مقدماتی و تکمیلی در این مسیر سپری کردم از کلاس چهارم ابتدایی به طور رسمی وارد مدرسه شدم که مورد استقبال قرار گرفتم گفتن چطور شما نهضت سوادآموزی بودین الان اومدین مدرسه پشت کار و تلاش تلاش فراوانی که بنده در نهضت سوادآموزی داشتم به این خاطر بود که من به طور رسمی وارد مدرسه بشم

 

  • نحوه برخورد نزدیکان و دوستان و خانواده‌تان نسبت به باسواد شدن شما چگونه بود و آیا بعد از باسواد شدن تغییر رفتاری خاصی را نسبت به خودتان احساس نموده‌اید ؟

 

من و اطرافیان که خیلی خوشحال شدیم یعنی دیگه منو به چشم یه انسان باسواد می‌دیدن که خیلی خوشحال شدن که سراغ درس و علم و دانش رفتم و همین که موجب افتخارشون شد من رفتم وارد سوادآموزی شدم

 

  • رضایتمندی خودتان از یادگیری سواد و تاثیر آن در زندگیتان چگونه است ؟

 

رضایتمندی من از میزان سوادم خیلی تاثیر داشت در زمینه‌های اجتماعی زمینه‌های فرهنگی اقتصادی حتی خانوادگی من می‌تونستم تجربیات زیادی را کسب کنم حتی در زمینه تربیت فرزند و هم همسرداری  من تاثیر ویژه‌ای داشته که من واقعاً موفق شدم سراغ سواد و گرفتم که انقدر تاثیرات مهمی در زندگی بنده داشته مشوق اصلی من خانواده من بودند بعد این این مشوق‌ها من بی‌سواد بودم اون موقعی که من بی‌سواد بودم

 

  • آموزشیاری که شما از او سواد یاد گرفتید که بود آیا هنوز هم با او ارتباط دارید؟

 

 یک معلمی داشتیم خانم عرب بود که که من از همین جا ازش تقدیر و تشکر می‌کنم منو باسواد کرد و این سواد به من انگیزه داد بهرام در کنکور من رفتم در کنکور سراسری شرکت کردم و در رشته بدنی قبول شدم دانشگاه بوعلی سینا همدان الانم دانشجوی ترم آخر دانشگاه آزاد قائمشهر کارشناسی ارشد هستم خیلی افتخار می‌کنم

 

  • خاطره‌ای از روند یادگیری و سوادآموزی خودتان بفرمایید ؟

 

خاطره‌ای که من داشتم ، اولین باری که رفتم وارد نهضت شدم همه مثلاً می‌خندیدن شما این همه جوونی و با این سن و سال وارد نهضت سوادآموزی شدید!!! توجه نکردم با تحمل همه این مشکلات و تمسخرها با پشتکار فراوانی که داشتم در مسیر علم و دانش رفتم

 

  • زمانی که وارد کلاس‌های نهضت سوادآموزی شدید فکر می‌کردید که خودتان یک روز معلم شوید؟

 

 نه اصلاً چنین فکری نمی‌کردم فقط می‌خواستم با سواد بشم فکر اینکه معلم بشم و نمی‌کردم فقط می‌خواستم تحصیلات عالی خود را ادامه بدم هر مقطعی باشه دکترا باشه مهندس باشه چه معلم باشه فکر نمی‌کردم به درجه معلمی برسم

 

  • به عنوان یک چهره موفق در عرصه سوادآموزی و کسی که توانسته است پس از آموختن سواد ادامه تحصیل دهد و برای خود و جامعه فرد مفید و تاثیرگذاری باشد الان برای جذب بی‌سوادان و ادامه کار نهضت سوادآموزی چه کارها و پیشنهاداتی را دارید؟

 

 یک مرکز یادگیری باید اونجا ایجاد بشه که  بی‌سوادا برن اونجا آموزش ببینند که واقعا برای خودشون مفید باشند برای جامعه خودشون مهم باشند که سواد خیلی چیز خوبی است که بهشون انگیزه خوبی میده در زندگیشون در مراحل بعدی زندگی در مراحل بعدی زندگیشون

 

  • به عنوان کلام و سخن پایانی با بی‌سوادان، آموزش دهندگان و مسئولین چه حرفی دارید؟

 

 توصیه‌ای که به مسئولین دارم اینه که که به این بی‌سوادا بها بدهند ، به ایشان رسیدگی کنند، امکاناتشون وسایل آموزشیشون بیشتر توجه کنند ، طبق فرمایشات مقام معظم رهبری که شعار سال هم جهش تولید و مشارکت مردمی رو فرمودن در راستای این باشه و مطابق همین شعار سوادآموزان بتونن این مسیر رو ادامه بدن انشاالله

  • گروه خبری :
  • کد خبر : 10348
کلمات کلیدی
غلامحسین نظری
خبرنگار

غلامحسین نظری

تاریخ آخرین بروزرسانی : 1403/02/12 09:25
گفتگوی آنلاین
رادیو رسا
تنظیمات قالب
گفتگوی آنلاین

سامانه ی گفتگوی آنلاین